Recenze: Walter Tevis – Dámský gambit

Na Netflixu lze nalézt mnoho dobrých seriálů, Dámský gambit patří mezi ně. V tomto případě se tvůrci seriálu inspirovali knihou již zemřelého amerického spisovatele Waltera Stone Tevise. Tento autor má na kontě mnoho povídek a románů a některé z nich byly zfilmovány. Dámský gambit určitě patří mezi ty, které stojí za to číst, a to i v případě, že nerozumíte šachům. Kniha vyšla v České republice v nakladatelství Argo.

knihaHlavní hrdinka Beth Harmonová se v osmi letech ocitá v sirotčinci. Místo rozhodně není harmonickým a inspirativním prostředím, a tak se každé dítě snaží nalézt útěchu v něčem jiném. Pro Beth to jsou zelené tabletky, které děti dostávají, aby byl potlačen jejich temperament, a druhou věcí, díky které zapomíná na bezútěšnou realitu, jsou šachy. Ty hraje v suterénu se správcem sirotčince a je v nich opravdu dobrá. To ale zatím nikdo neví, brzy se ale s Beth Harmonovou setká muž, který může ovlivnit její osud.

Beth je po několika letech adoptována bezdětným párem a ocitá se v jiném světě. Naštěstí ji její nová „maminka“ podporuje v jejím nadání, proto se Beth brzy dostává na špičku ve svém oboru. Svět šachu je ale krutý, Beth se musí popasovat s faktem, že je žena v čistě mužském světě, a své úspěchy musí neustále obhajovat. Navíc bojuje se svou závislostí na lécích, a tak si často sáhne na úplné dno, z toho jí ale vždy pomohou šachy, při kterých se cítí nejšťastnější.

Hlavní hrdinka nemá na růžích ustláno. Poté, co jí zemře maminka, je nucena žít v sirotčinci, kde každý den je boj. Kromě toho, že v noci nemůže spát, bojuje i se svým vzhledem. Má pocit, že není hezká, a tak si nezaslouží být adoptována. Vedení sirotčince se navíc k dětem chová krutě a nemá potřebu naplňovat jejich potřeby a sny. Beth je tedy často smutná, a když nemůže utíkat k šachům, polyká prášky a dostává se tak mimo realitu. Její závislost je často překážkou v tom, aby byla nejlepší. Nakonec ale přichází na to, že fetování nebo alkoholismus není cestou, kterou by chtěla jít, naplno se ponoří do příprav na zatím nejdůležitější turnaj ve svém životě. Dokáže povstat a nezklamat sama sebe? Je vůbec možné, aby byla nejlepší na světě?

Kniha je psaná ve třetí osobě jednotného čísla. Postav není mnoho, a tak se čtenář nemusí bát, že by se v nich neorientoval. Dialogy postav se střídají s popisnými pasážemi, ty nejdelší se týkají šachových partií či vnitřních monologů hlavní hrdinky, která o šachu přemýšlí v jakoukoli denní dobu. Kniha je psaná svižným tempem a zaměřuje se především na hlavní hrdinku a její prožívání a vidění světa z jejího pohledu. Navíc oceňuji povedenou obálku, kde byla použita fotka z již jmenovaného seriálu, kde na vás hlavní hrdinka kouká tak upřeně, že máte pocit, že vám vidí až do hlavy.

Knihu Dámský gambit doporučuji všem milovníkům šachu. Ti ocení brilantní výměny nejlepších šachistů a budou ohromeni intuicí a dovedností hlavní hrdinky. To zajisté ocení i člověk, který šachy nikdy nehrál. Protože samotný popis myšlenkových pochodů Beth, která je schopná vidět na šachovnici neskutečné věci a mnoho tahů dopředu, je fascinující.

Název     Dámský gambit
Autor    Walter Tevis
Překlad    Hana Ulmanová