Tři ženy a jejich osudy

5

V jednom obyčejném domě v Karlíně se setkají osudy tří žen, které na první pohled nemají nic společného. V jednom zlomovém týdnu se ale změní jejich život a ony prozřou. Jeden týden – 3 ženy a 21 kalhotek. Tak se jmenuje kniha české spisovatelky Hany Kašákové, 21 kalhotek. Byla vydána v nakladatelství CPress v září roku 2021.

21-kalhotekJitce je přes šedesát a ve svém bytě žije už spoustu let. Pracuje jako švadlena, proto často hodnotí lidi kolem sebe a jejich oblečení – a nejen to oblečení. Nechápe, proč je tak těžké zavřít za sebou dveře, že ta holka odnaproti bydlí se svým dítětem sama a proč si soused nosí kolo až do bytu. I když se jmenuje Veselá, často je náladou spíš neveselá a vůči svému okolí až protivná. V duchu si přehrává dialogy, které by mohla říct nahlas a navázat tak smysluplnou a milou sousedskou konverzaci, nakonec z ní ale pokaždé vypadne jen jízlivá či zlá poznámka a žádná další komunikace se nekoná. Pak se ale stane něco, co Jitku donutí zamyslet se nad tím, jestli by neměla začít brát svůj život jinak, lépe, žít šťastněji, aby svému jménu dělala dobré jméno.

Šárka se odmala snažila vyhýbat lžím. Nesnášela dospělé, kteří dětem pravdu balili do ozdobného balíčku a tvářili se, že je v pořádku, když jim neřeknou úplně všechno. Když se navíc dozvěděla v den otcova pohřbu tu nejhorší pravdu, roztříštil se jí život na malé kousíčky a Šárka se bála, že už je nesloží. V pětadvaceti letech hledala sama sebe a doufala, že pozná, až dojde k cíli. Odtrhla se od rodiny, setkávala se jen se svým bratrem Honzou, další dva bratry a matku léta vídala jen sporadicky. Začala žít ve světě dospělých a používat polopravdy a upravené pravdy, aby ukázala, že ona žije lépe, že ona svému synovi dává jen to nejlepší. Pak ale prozřela a zjistila, že pozlátko, kterým se na venek chlubí, je dávno ošoupané a opravdového na něm není už skoro nic.

Blanka je z nich nejmladší. Bohužel i ona už má hodně za sebou. Žije sama se svým otcem, který po smrti matky propadl alkoholu. Blanky si nevšímá, ba co hůř, smrt své milované ženy své dceři vyčítá. Věčné obviňování už Blanka nechce snášet, a tak se vydá do světa. Chce v Praze na Karlíně najít svou babičku, která ji vždy měla ráda, a Blanka doufá, že u ní najde zázemí a možnost začít znovu a konečně přestat utíkat před vyčítavými pohledy svého táty. Když dorazí na místo, zjistí víc, než by chtěla.

Kniha je rozdělená do tří kapitol. Každá z nich se věnuje jedné z hlavních hrdinek a začíná černobílou ilustrací. Ta nutí čtenáře přemýšlet nad tím, jak obrázek souvisí s danou ženou. Veškeré vyprávění je psáno ve třetí osobě jednotného čísla. A i když je kniha na první pohled tenká, obsahuje dost na to, aby se čtenář mohl zamyslet nad tím, jestli i on nemá v životě něco, co by už měl nechat být.

Tři ženy, tři osudy, dvacet jedna kalhotek visí čerstvě vypraných na šňůře na prádlo. Jeden týden, kdy se hlavní hrdinky musí rozhodnout, zda se nechají dál vláčet minulostí, nebo se obrní a budou čelit osudu se vztyčenou hlavou. Mají za sebou nehezké zážitky, zaslouží si žít lépe. Nikdy není pozdě rozhodnout se být šťastný. A ten čas přichází právě teď.

Název: 21 kalhotek

NakladatelstvíCPress

Místo vydáníPraha