Recenze: Pavel Tomeš – Tohle lidi hodně berou

5

Znáte Pavla Tomeše? Pokud nepatříte do okruhu jeho známých či přátel, určitě jste se s ním setkali při jeho vystoupení v Comedy Clubu nebo jste narazili na některou z jeho knih. Přestože sbírka fejetonů Tohle lidi hodně berou nepatří mezi úplné knižní novinky – byla vydána už v roce 2015 –, určitě stojí za připomenutí.

Nechci prvoplánově spojovat literární činnost Pavla Tomeše s jeho vystupováním v Comedy Clubu, ale jiná cesta z mnoha důvodů není. Tato česká stand-up show se stala známou a populární zejména díky televiznímu pořadu Prima Comedy Central (dnes Paramount Network). Televize má i v současné internetové době obrovský potenciál. Ostatně ani autor se ve své knize od svých vystoupení vůbec nedistancuje. Mnoho textů obsažených v knize mohli příznivci stan-upů slyšet právě při Tomešových vystoupeních.

Pravdou je, že jsem se při sledování Pavla Tomeše v televizi nikdy nezamýšlel nad formou toho, s čím vystupuje. Díky jeho knize mám už jasno, jak jsem se už v úvodu zmínil, jde o fejetony, mluvené slovo jim však dává poněkud jiný rozměr.

Kniha Tohle lidi hodně berou je poměrně útlá, na méně než sto čtyřiceti stranách však můžeme nalézt téměř čtyřicet fejetonů a autor v poznámce objasňuje jejich původ. Kromě stand-upů byly zveřejněny v tištěných i internetových médiích.

Dělat humor v současné době je mnohem těžší, než v nechvalně známém období budování světlých komunistických zítřků.  Tenkrát to byla doba náznaků a narážek, kterým všichni rozuměli (a některé si i sami dosadili) a záleželo jen na odvaze autora, kam až zajde. Dnes chybí společný nepřítel, vůči němuž by se lidé humorem bránili, je potřeba hledat jiná témata. V české literatuře není humor příliš častý, autorům se spíše daří rozsévat depresi a to i v případě, že je text označený jako „laskavý humor“. Ti, kdo vystupují ve stand-upech, ale musí hledat jiné zdroje, jiné cesty, jak posluchače rozesmát. Stejné je to i ve fejetonech Pavla Tomeše.

Jeho přístup je přímočarý, dobře ví, že na posluchače či čtenáře nejvíc zapůsobí to, co sám zažívá. Proto vychází ze situací každodenního života a dokáže zúročit tak obyčejné zážitky, jako je návštěva zubní hygienistky, rehabilitačního cvičení nebo patálie s plynovým kotlem. Přitom nejde o nic výjimečného, každý z nás se snad dostal do podobných situací, takových, které ho vytočily doběla a jediným jejich přínosem je to, že máme o čem vyprávět v hospodě. Pokud se tomu vyprávění kamarádi zasmějí, jste jen krůček od toho, stát se úspěšným stand-up komikem nebo autorem vtipných fejetonů jako je Pavel Tomeš. Ne, tak jednoduché to není, je potřeba mít ještě dobrou slovní zásobu a dokázat své myšlenky vyjádřit bez zbytečných slovních vycpávek, retardujících děj. Fejeton, stejně jako stand-up, musí respektovat limity, pro mnoho autorů jde o nepřekonatelný problém.

Humor ve stand-upových vystoupeních se velmi často pojí s vulgaritou. Je zvláštní sledovat, jak snadno lze lidi rozesmát tím, že vystupující použije sprosté slovo nebo explicitní sexuální narážku. Jde o určitý šok, stejně jako když v minulém režimu použil komik nebo folkový zpěvák repliku trefně hanící socialistické zřízení. Pavel Tomeš si jako jeden z mála vystačí bez vulgarit, což je potřeba ocenit, zejména proto, že si zvolil obtížnější cestu. Pro něj je asi přirozená, nicméně podstatou jeho humoru je bystré pozorování. Pak už není těžké transformovat všední zážitky do absurdní polohy.

Na zdůraznění nonsensu, který často prožíváme, narazíme v knize Tohle lidi hodně berou na konci, pod titulkem Rejstřík zdravotních komplikací, v němž najdeme mimo Bodnutí, Bakterie v konečníku či Blbej nápad i Al-Káida nebo Alza.cz.

Co napsat na závěr – je skvělé, že je možné sáhnout po humorné knize, která vznikla v současné době. Humoru je obecně málo, dobrého ještě méně. Nalézt univerzální vzorec je téměř nemožné. Pavel Tomeš, i když si zvolil stand-up, který může vycházet z velmi primitivních základů, dokázal, že je možné pobavit i inteligentně a klíčem ke všemu je vnímání absurdity běžných situací.

Kniha je bohužel v současné době beznadějně vyprodaná, i to svědčí o její kvalitě. Pro čtenáře, které recenze zaujala a chtěli by si ji přečíst, mám ale dobrou zprávu. Tento týden bude k dispozici druhé vydání. Ale pozor, aby z nabídky knihkupectví nezmizela stejně rychle jako ta předchozí.

Název: Tohle lidi hodně berou
Autor: Pavel Tomeš
Nakladatelství: OTOČ