Recenze: Emma Stonexová – Strážci majáku

V nabídkách cestovních kanceláří se v poslední době čím dál častěji vyskytují pobyty pro novodobé Robinsony, kteří chtějí prožít dovolenou o samotě na klidném místě, kde nebudou rušeni nikým dalším. Mezi takové se řadí i pobyt na majáku stojícím na odlehlém skalisku omývaném mořským příbojem, kde není slyšet nic než šumění moře a chechot racků. Na týden romantika, na měsíc nuda, na roky prokletí. Inspiraci ve skutečné události našla Emma Stonexová pro svůj román Strážci majáku v příběhu z Cornwallu.

knihaZ odlehlého majáku na těžko přístupném ostrůvku u pobřeží anglického Cornwallu se v průběhu služby ztratili tři strážci majáku a jejich osud dodnes není objasněn, zůstávají pouze otázky bez jasných odpovědí. Tato fakta posloužila autorce jako námět pro román, který je čirou fikcí a neklade si za cíl objasnit osudy tří mužů, na které doma rodiny roky čekaly.

Tři strážci majáku se střídají v pravidelných intervalech po určité době ve službě, kde každý plní svoje úkoly. Práce pro milovníky moře a samoty, ale zároveň i pro lidi se zvláštní povahou. Ne každý vydrží více než měsíc na omezeném prostoru s lidmi, do jejichž společnosti byl přidělen. Těšení na moře a dobrodružný život se střídá s touhou po klidu a teplé náruči domova. Člověk vždy chce, co zrovna nemůže mít.

Jednoho dne přijede k majáku střídající hlídka, ale na smluvený signál nikdo neotvírá a na ochozu se nikdo neukáže, přitom maják do tmy svítí dál. Dveře jsou zamčené zevnitř, všechny věci na místě, jen ti tři zde chybí. Kde jsou? Co se stalo? Jak a proč? Obvinění logicky padají postupně na každého ze tří dočasných obyvatel a otázek je více než odpovědí. Po dvaceti letech od tragédie v sobě manželky a přítelkyně zmizelých stále živí určitou naději a sůl do zacelujících se ran začne sypat novinář, který se rozhodl na vlastní pěst začít pátrat po osudu strážců majáku. Kde jinde začít pátrání než v rodinách? Novinář se potká s různými postoji a povahami pozůstalých a na povrch začnou vyplouvat nové informace a fakta jako leklé ryby, které také začnou po určité době stejně zapáchat. Vztahy mezi pozůstalými ženami se ukáží být značně toxické a lze se jen domnívat, že částečně kopírují i vztahy strážců.

Vyprávění se odehrává v několika rovinách. Autorka střídá současnost s retrospektivou, pocity vdov s pocity strážců aktuálně pobývajících na majáku, na kterých pobyt v uzavřeném prostoru a čase zanechává psychické i fyzické stopy. Čtenáři se dostává mistrně vykreslené psychologie postav, střídání reality a představ. Autorka dokáže vtáhnout do děje tak, že čtenář po chvíli sám neví, co je realita a co fantaskní představy jednotlivých účastníků. Ač se Strážci majáku na první pohled jeví jako krimi, jedná se se spíše o psychologický román, kde ani tak nejde o hledání pachatele jako o ukázku vývoje lidské psychiky, která je po delší dobu vystavena různé formě deprivace. Strach, odloučení, samota, uzavřený prostor, nekončící hukot moře, zima, vlhko,… to vše se na člověku projeví v různé formě a otevře i skryté komnaty lidského vědomí, se kterým autorka dokáže mistrně pracovat.

Dojde nakonec novinář k uspokojivé odpovědi na otázku, co se stalo se strážci majáku? A je to vlastně to nejdůležitější, co se mu povedlo zjistit? Někdy i cesta může být cíl.

Název knihy        Strážci majáku
Autor            Emma Stonexová