Recenze: Luanne G. Smith – Víno a čáry

5

Vinná réva a magie spolu mají ve světě vytvořeném Luanne G. Smithovou společného víc, než se na první pohled zdá. Její román Víno a čáry, první díl stejnojmenné trilogie, sleduje osud vinné čarodějky Eleny, na kterou čeká boj se zlem, ale také láska.

vino-a-caryElena se po několika dlouhých letech, kdy byla spoutána záhadnou kletbou, vrací na svou domovskou vinici Chanceaux. Nemile ji překvapí, že vše za dobu její nepřítomnosti zchátralo, a navíc vinici odkoupil Jean-Paul, muž z města, který na magii vůbec nevěří. Jak jinak ale víno zachránit, než právě kouzly?

Ve svém debutovém románu Víno a čáry autorka kombinuje prostředí vinic, magii a romantiku. Působí to jako skvělá kombinace, klíčové je však samotné provedení. Na necelých 300 stránkách poznává čtenář nový magický systém i svět, kde tato magie funguje. Zároveň je potřeba se seznámit s postavami a vyřešit skoro až detektivní zápletku, která se točí kolem mrtvých zvířat a soutěživosti jednotlivých majitelů vinic. Luanne G. Smith si na tak krátký rozsah vytyčila až příliš mnoho cílů, a tak román působí místy chvatně a překombinovaně.

„Moc si neodpočine, když ji zespodu tlačí studená kamenná podlaha a shora zase tíha vlastního strachu.“

SMITH, Luanne G., 2021. Víno a čáry. Praha: GRADA Publishing, s. 66. ISBN 978-80-271-1231-9.

Nejvíce prostoru však naštěstí dostávají samotná kouzla a jejich používání na vinicích. Ačkoli se jedná o fantasy, vyskytují se v příběhu i historické prvky naznačující viktoriánskou éru. S tím ovšem autorka pracuje – dokonce se věnuje i přístupu církve k magii, který vysvětluje nesmírně citlivým způsobem. Díky tomu celé prostředí působí kompaktně a čtenář se v magickém systému poměrně rychle zorientuje.

Samotné víno je pak alfou a omegou celého příběhu. Víno a čáry snad ani nelze číst bez sklenky červeného v ruce, protože se zmiňuje na každé stránce. Ať už jde o metody pěstování, skladování nebo samotnou degustaci hotového nápoje. V souvislosti s tímto ústředním tématem se také objevuje poměrně velké množství francouzských pojmů, které mají pravděpodobně navodit atmosféru vinic. Ne vždy se však autorka zaobírá jejich vysvětlováním či překladem a slovníček na konci knihy také chybí, takže pro francouzsky nemluvící může být tento aspekt spíše na obtíž než pro potěchu oka.

Román Víno a čáry bývá často označován za pohádku pro dospělé, přesnější popis snad ve stručnosti napsat ani nelze. Výše zmíněná láska k vínu spojuje všechny postavy a je motivem jejich dobrých a zlých činů. Autorka tak výborně ukazuje, že účel ne vždy světí prostředky. To je jen jedno z mnoha poučení, které kniha předává. Jako pohádkový element lze jistě vnímat i milostnou linku, která se vynořuje takřka z ničeho, ale brzy se stává jednou z hlavních náplní děje. Zhruba v polovině knihy nastává zlom, po kterém se koneckonců mění celý příběh, a druhá polovina buď nadchne, nebo zklame.

„Na člověka, který nevěří na kouzla, uměl tenhle pohledný smrtelník celkem dobře okouzlovat.“

Víno a čáry Luanne G. Smith je ideální odpočinkové čtení po náročném dni a dokáže skvěle zvednout náladu. Ačkoli se nejedná o hluboce propracovaný a do detailu promyšlený román, své čtenáře (nebo možná spíše čtenářky) si bezesporu najde.

Název knihy: Víno a čáry

Autor: Luanne G. Smith

Překlad: Jana Kordíková