Recenze: František Šmehlík – Slyšet jeleny zpívat

Brutální vražda mladé dívky vždycky vzbudí pozdvižení, ale brutální vražda mladé dívky v malé osadě v Beskydech? Vyvolá paniku, zděšení, chaos a zbortí status quo na konci světa, kde lišky dávají dobrou noc, vlci dobrý den a jeleni zpívají. Slyšet jeleny zpívat je vroucným přáním jednoho z protagonistů knihy a zároveň jejím názvem. Autor František Šmehlík rozehrává napínavou partii. Kdo si odnese vítězné vavříny?

knihaZájemců je mnoho, ale králem může být jen jeden. Jeden ze skupiny detektivů dostane jako první nápad, který povede k dopadení vraha. Právě zalidněnost z řad policie nutí čtenáře být ve střehu už od první stránky. Kriminalisté, operativci, další vedlejší postavy,… Občas je těžké si zapamatovat, kdo je kdo, a rozluštit spletité pracovní vztahy policistů, kteří se ocitnou na konci světa v beskydské osadě Halašná u slovenských hranic. Postupující vyšetřování odhaluje nové a nové skutečnosti, které z této končiny v lesích dělají místo, kde našla úkryt různá lidská individua a kreatury. Nikdo z osady se ve finále nezdá být normální a výskyt abnormalit na počet obyvatel rozhodně neodpovídá republikovému průměru, což příběhu ubírá na autentičnosti. Co dům, to patologická úchylka, mentální retardace, negramotnost, užívání návykových látek,… V reálném světě zastoupení v celém městě, ne v osadě čítající obyvatele na prstech jedné ruky.

Ostravská mordparta se však snaží a postupně dílem své snahy a dílem náhody rozplétá klubko vedoucí k odhalení vraha, který se nezastaví před ničím. Najdeme u něj i jednu osobnostní úchylku, která se v českých detektivkách často nevyskytuje. Autor skutečně dokázal vyportrétovat stvůru, které není nic svaté. Děj postupně graduje a napíná čtenáře, který přesně toto od dobré detektivky očekává, a vše směřuje do velkého finále, kde ve stínu starých smrků dochází ke konečnému zúčtování s překvapivým koncem. Lze jen naznačit, že autor čtenáře okradl o happy end. Ubere mu to příznivce z řad čtenářů? Detektivka vlastně představuje pohádku pro dospělé a všichni podvědomě očekáváme, že dobro nakonec zvítězí nad zlem. Definitivně a bezpodmínečně.

Se Slyšet jeleny zpívat zavál do české krimi svěží nový vítr, od kterého můžeme ještě hodně očekávat a uvidíme, jestli zesílí v pořádnou vichřici, která hne naší detektivkou. Přesto, že se jedná o prvotinu Františka Šmehlíka, lze ji hodnotit jako vydařenou. Svůj díl na tom nese i originální obálka knihy a celkové grafické provedení, které prvoplánově nezobrazuje krvavé skvrny, bezvládná ženská těla a vražedné nástroje těsně po použití. Pokud autor v dalších dílech ubere postav a úchylek na kilometr čtvereční, stanou se jeho knihy uvěřitelnějšími a právem budou čtenáři očekávat každý další literární počin s napětím a nedočkavostí.

Název knihy        Slyšet jeleny zpívat
Autor            František Šmehlík
Nakladatelství        Argo