Recenze: Maxime Chattam – Spolčení ničemů

Série brutálních zločinů s čitelným podpisem vraha se jako vlna šíří napříč Francií, aby zakrátko přesáhla její hranice a zaplavila další státy Evropy. Jiný modus operandi, ale stále tentýž nezaměnitelný podpis, ze kterého lze vyčíst všechno a nic. Jak je možné, že vrah jednou udeří ve Francii a v téměř totožný čas v Polsku? Autor číslo jedna ve francouzské krimi Maxime Chattam se opět hlásí o slovo s novinkou Spolčení ničemů.

kniha*e, podpis brutálního sériového vraha, který se bohužel začíná objevovat stále častěji. Vrah útočí na své oběti s nečekanou surovostí, intenzitou a frekvencí. Vyšetřovací tým se dostává do úzkých a stejně jako se množí oběti, množí se bezesné noci jeho členů. Vraždy prostitutek, náhodných cestujících na vlakovém nádraží,… Násilí eskaluje a začíná být jasné, že se nejedná o čin jednotlivce, ale pachatelů je víc. Dva, tři, skupina? Jaký mají motiv, jak se kontaktují a synchronizují svou činnost? Proč ona tajemná značka, která často bývá posledním tetováním, které si oběť nedobrovolně pořídila? Otázek a stop přibývá, ale muži a ženy na straně zákona tápou a marně hledají odpovědi. Epidemie násilí propukla naplno.

Do vyšetřovacího týmu je přizván penzionovaný kriminalista, který se dokáže vžít do myšlení vraha a právě to bylo jedním z důvodů, proč od policie dobrovolně odešel. Jeho myšlenky se začaly prolínat s myšlenkami brutálních násilníků do té míry, že začalo být těžké je od sebe odlišit a nenechat se zlem zcela pohltit. Vyšetřovatelé i díky jeho pomoci krůček po krůčku skládají jednotlivé kameny cesty, která je má přivést ke konkrétním pachatelům a pochopit jejich vzorec myšlení a chování.

Spolčení ničemů donutí čtenáře zůstat vzhůru až do časných ranních hodin, protože detektivku je samozřejmě nejlepší začít číst večer, až je v domě naprostý klid a nastane ta správná atmosféra podporující napětí. A právě toho autor nabízí tolik, že nutí číst dál a dál. Podívat se na další stránku, ještě jednu, už opravdu poslední,… Málokterá detektivka dokáže čtenáře do děje vtáhnout natolik, že ji musí přečíst na jeden zátah, což je právě tento případ.

Těžko říct, jestli je to dáno tím, že autor studoval kriminologii, citem pro psychologii postav nebo literárním talentem, ale autor vytvořil krimi, kde s ním nebudete polemizovat v žádném bodě, ale uvěříte naprosto všemu, co vám předloží. Přesné vyšetřovací postupy, psychologické profily pachatelů, technické novinky používané ve vyšetřování, spolupráce s jednotlivými institucemi, detaily ze soudní pitvy. Autor myslí na všechno a vše působí tak reálně, jako bychom se účastnili opravdového vyšetřování.

Stejně dobře jako pocity a úvahy vyšetřovatelů bohužel dokáže vykreslit i brutální myšlenky a následné chování vrahů, takže místy je třeba vypnout představivost, abyste vůbec byli schopni usnout a litry krve neprotékaly i vaší postelí.

Spolčení ničemů nabízí všechno, co se od krále detektivek očekává. Mix napětí, gradaci děje, nečekané zvraty a ještě nečekanější závěr se scénami hodnými akčního filmu. Ale jeden nešvar se bohužel vloudil i sem. Bylo opravdu nutné tahat do děje nacisty a jejich program? Nebylo. Zrovna v této knize mohl autor zvolit i jiné východisko a jiný počátek, který se stane spouštěčem pro bestiální řádění masových vrahů. Malá piha na kráse, která celku nijak výrazně neuškodí. Pokud tato detektivka určuje směr, kterým se bude tento žánr v letošním roce ubírat, čeká nás řada těžkých rán po probdělých nocích a to je pro nás čtenáře jedině plus.

Název knihy        Spolčení ničemů
Autor            Maxime Chattam
Nakladatelství        Metafora (Grada Publishing)