Recenze: Robert Bryndza – Mlha nad Shadow Sands

Robert Bryndza je zpět s druhým dílem série Kate Marshallová. Tentokrát dostal tajemný název Mlha nad Shadow Sands a opět nabídne velice čtivý thriller s propracovanou zápletkou.

knihaŽe má tento britský autor žijící na Slovensku velkou zálibu v ženských hlavních hrdinkách asi už všichni víte. Po šesti případech inspektorky Eriky Fosterové se rozhodl v minulém roce přijít s novou ústřední postavou, Kate Marshallovou. Některým sice hodně chybí její předchůdkyně a dodnes se s jejím odložením nesmířili, ale její nástupkyně rozhodně není žádná slabá náhražka. V nejnovějším díle totiž dokazuje, že i tentokrát se dokáže vypořádat s pěkně drsným padouchem. A to už Kanibal z Nine Elms byl docela těžká váha.

Celé to začíná, když Kate při potápění ve vodní nádrži Shadow Sands nalezne mrtvé tělo mladíka, který byl nedaleko kempovat. Jednalo se o velice dobrého plavce, proto je jeho utonutí hodně podezřelé. Brzy společně se svým asistentem Tristanem zjišťují, že se v nádrži v minulosti našlo již několik mrtvol, a navíc se brzy začne pohřešovat i jedna mladá žena. Každý místní navíc slyšel vyprávění o mizení lidí v husté mlze, která se zde poměrně často vyskytuje.

Případ působí od začátku hodně tajemně, přestože se postupně objevují první podezřelí. Autor si se svými čtenáři opět pohrává, předhazuje jim nějaké falešné stopy, aby nakonec přišel s poměrně nečekaným rozuzlením. Podobný postup má samozřejmě velká část detektivek a thrillerů, ovšem Robert Bryndza v tom prostě umí chodit.

Velice čtivému příběhu opět hodně pomáhají ústřední hrdinové, kteří neváhají odhalit i kousky ze svého osobního života. Více zajímavostí a tajemství se dozvíte o Tristanovi, který tak dostává o něco větší prostor. Ale ani Kate rozhodně nezůstává někde v pozadí. Dokáže překonat svou touhu po alkoholu, kterému se už několik let vyhýbá? Na přetřes se dostane vztah s jejím synem Jakem a navíc se ukáže i jeho povedený tatínek, padouch z prvního dílu. Právě jeho návrat původně nebyl v plánu a byl zařazen až dodatečně. Podle autora to výrazně přispělo ke zlepšení celé knihy.

Psychopatický záporák zůstává až téměř do konce dobře utajen. Začne se sice objevovat v kapitolách, kdy ukazuje svoji prohnanou duši, ale jeho pravou tvář uvidíte až o mnoho stránek později. Popisy většiny jeho zločinů zde nejsou úplně konkrétní, i přesto mi můžete věřit, že je to fakt zrůda.

Policie tentokrát zůstala tak trochu na vedlejší koleji. Celý zločin vyšetří Kate s Tristanem jako soukromí (a ještě k tomu neoficiální) detektivové, zatímco úřední moc je tu spíše pro smích. Ale zápletce to nijak nevadí, naopak působí vyšetřování daleko dobrodružněji. Občas sice trochu poruší pár pravidel, ale tak už to u podobných jedinců bývá.

Musím říct, že po druhém případu nové ženské postavy se mi tato série začíná skutečně líbit. Nabízí opravdu skvělé padouchy, ale i klaďase. Možná právě to, že zločiny v knize nevyšetřují přímo policisté, ale tak trochu neformální civilisti, přidává celému příběhu body k dobru.

Jasně, Erika vám určitě chybí, ale ani Kate rozhodně není k zahození. Má minimálně stejný zápal v boji se zločinem a nebojí se riskovat vlastní život pro záchranu jiného. Uvidíme, jakým směrem se do budoucna vydá a jestli si získá další obdivovatele. Rozhodně má nakročeno k minimálně stejné úspěšnosti jako její předchůdkyně.

Název: Mlha nad Shadow Sands
Autor: Robert Bryndza
Nakladatelství: Cosmopolis