Recenze: Knihy pro dospělé

Recenze: Marcin Batylda, Patrick Mills, Alex Boiret – Svět hry Cyberpunk 2077

1 1 1 1 1 (1 hlas)
5

Stejně jako filmy i videohry mají své blockbustery, na které fanoušci dychtivě čekají celé měsíce i roky. Vývoj takových her stojí stovky milionů dolarů a v případě úspěchu vydělají astronomické částky. Jaká je nejočekávanější hra letošního roku? Cyberpunk 2077 od polských CD Projekt Red. Její vydání je naplánováno na 10. prosince a od konce listopadu se můžete seznámit s kulisami, ve kterých se odehrává, v knize Svět hry Cyberpunk 2077.

 

Na vydání výpravné publikace se v našem prostředí podílela čtveřice vydavatelství. Již zmínění CD Projekt Red a Dark Horse zajistily vydání v anglickém jazyce, CREW a Fantom Print se spojily, aby kniha vyšla i v naší mateřštině. Obdobně bohatý je rejstřík autorů knihy. Hlavní text pochází od Marcina Batyldy, kterému sekundovali známý komiksový scénárista Patrick Mills a Alex Boiret. Nikde se však v knize nedopátráme jmen umělců, kteří vytvořili desítky působivých maleb, jež knihu doprovázejí.

 

Polští vývojáři z CD Projekt Red si udělali jméno hrami ze světa zaklínače Geralta z Rivie a vlastně stojí za celosvětovým zájmem o tohoto hrdinu z pera Andrzeje Sapkowského. První hra byla povedeným RPG ze světa slovanské fantasy, ale potenciál látky i autorů se ukázal ve skvělém druhém a především třetím díle. Ten lámal rekordy v prodejnosti a recenzenti i hráči se předháněli v adoraci hry, která byla mnoha médii vyhlášena hrou roku 2015. Pro příznivce literatury, znavené četbou o videohrách, přidávám zajímavost, že ohromný úspěch her popudil samotného Sapkowského. Ten prodal hernímu studiu práva za fixní cenu, která se v souvislosti s pozdějšími prodeji ukázala být zcela zanedbatelná. Ke cti polských vývojářů musím dodat, že nabručenému spisovateli původně nabídli podíl ze zisku. Skeptik Sapkowski však měl jasno, že ze hry nikdy nic pořádného nebude, a raději zvolil vrabce v hrsti, namísto zlatého draka na střeše. Ještě zmíním, že celý spor skončil mimosoudním vyrovnáním.

 

Zpátky k Cyberpunku 2077. Ten navazuje na stolní hru na hrdiny, původem z roku 1988, Cyberpunk. Znalcům připomene Shadowrun, ovšem bez magie, a tímto žánrem nepolíbení čtenáři si jej mohou představit jako Dračí doupě z blízké budoucnosti plné futuristické techniky a prohnilých obrovitých firem – megakorporací. Úsměvné je, že druhá edice této hry se jmenuje Cyberpunk 2020, na který také polští vývojáři navazují.

 

Svět hry Cyberpunk 2077 je barevným průvodcem, jenž čtenáře seznámí s dějinami světa nedaleké budoucnosti, obřím městem Night City, technologiemi, společenskými vrstvami i podsvětím. Text knihy je psán jako články elektronického deníku, který se ve zkorumpovaném světě snaží o nestrannou investigativní žurnalistiku. První stránky působí jako nevybíravá lekce mediální gramotnosti, což je v dnešní době stále potřebná a podhodnocená dovednost.

 

Popisy čtvrtí, osob, předmětů či dějin jsou stručné a podněcují zájem čtenáře o svět, jenž je mnohem bohatší, než se obvykle očekává od počítačové hry. Na druhou stranu publikace nezastírá, že klouže po povrchu a namísto dvou set stran hustě prokládaných výpravnými malbami i záběry ze hry (ty jsou v menšině) by téma vydalo na hutnou bichli.

 

Kniha je sci-fi průvodcem světa budoucnosti se špičkovými malbami na takřka každé straně. Dozvíme se v ní, jak se svět Cyberpunku od roku 1990 vyvíjel odlišným směrem než ten náš. Každá část publikace je zasvěcená jinému aspektu, má rozdílné vypravěče, avšak ve způsobu narace nejsou zásadní rozdíly. Cílem knihy není poskytnout potravu náročným čtenářům a už vůbec ne nějaký napínavý a rafinovaný příběh. Stručně seznámí například s korporacemi, které se perou o moc ve městě, přidají k informacím štědrou dávku obrazového materiálu a hurá na další téma. Dojem zkaženého světa budoucnosti prohlubují i futuristické reklamy. Jednou propagují skutečnou vodu či mléko, jindy paralyzér zabudovaný do umělého poprsí, půjčky se zlodějským úrokem nebo zbraně cenově dostupné i pro ty nejchudší.

 

Do češtiny knihu přeložil Filip Ženíšek a podařilo se mu to asi nejlépe, jak to šlo. Bohatství Světa hry Cyberpunk 2077 je v množství témat a obrazech na kvalitním lesklém papíře a ne v jazyce a zápletce. Přesto je sympatické, jakým způsobem jsou přeloženy anglické výrazy do češtiny. Ačkoliv výrazy jako „síťař“ nebo „zábavník“ mají ve Slovníku spisovné češtiny jiný význam, ihned pochopíte, co představují ve světě nedaleké budoucnosti.

 

Ke hře Cyberpunk 2077 si můžete pořídit bohatý merchandize – stylové hrníčky, oblečení, figurky, plyšáky, přívěšky, odznaky, samolepky, puzzle, dokonce polštáře a ponožky. K těmto cetkám pro herní nadšence se svým způsobem řadí i Svět hry Cyberpunk 2077. Nabízí však mnohem víc, než jen položku do sbírky. Otevírá vám dveře fantazie, obohacuje hru a její prostředí, nabízí vizi budoucnosti pro každého milovníka sci-fi. Dělá to ve velkém a bohatě zdobeném stylu. V závěrečném rozhovoru s fiktivní kyberpunkerkou se rozebírá „přednost stylu před obsahem“. Lze to vztáhnout i na samotnou publikaci. Neznamená to však, že je text knihy zbytečný. Jen v porovnání s nápaditou a precizní grafickou stránkou působí jako škodovka z přelomu tisíciletí na závodech s v knize popsaným autem budoucnosti Quadra Turbo-R.

 

 

Název knihy: Svět hry Cyberpunk 2077

Autoři: Marcin Batylda, Patrick Mills, Alex Boiret

Překlad: Filip Ženíšek

Nakladatelství: CREW s.r.o.

Místo vydání: Praha

Rok vydání: 2020

Vydání: 1.

Počet stran: 192

ISBN: 978-80-7449-862-6 (CREW)

           978-80-7594-077-3 (Fantom Print)

Ediční řada:

 

Aktuality

  • 7. ročník festivalu HorrorCon

    Již 7. ročník HorrorConu se dočkal několika změn. Tentokrát se všichni fanoušci horroru ve všech jeho formách umění vypraví 22. října do klubu Kotelna v pražských Strašnicích a navíc přijede jeden exkluzivní zahraniční host.

    Číst dál...  
  • Duna potřetí

    Roku 1965 americký spisovatel Frank Herbert vydal, podle mnohých, nejlepší sci-fi knihu všech dob. Dílo s jednoduchým titulem Duna je dodnes čtené, diskutované a na jeho motivy vznikají hollywoodské blockbustery i počítačové hry. Planeta Arrakis samotného tvůrce lákala natolik, že se do jejího prostředí ještě několikrát vrátil. Třetí díl nazval Děti Duny a jako audioknihu jej publikovalo nakladatelství OneHotBook.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení