Recenze: Suzanne Collins – Balada o ptácích a hadech

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Návrat do minulosti Hladových her. Poznejte dospívání Coriolana Snowa, obávaného prezidenta Panemu. Pohánějí ho ambice, soupeření ho žene kupředu. Ale za moc se platí. Čím? Nakladatelství Fragment vydalo tolik očekávaný prequel Balada o ptácích a hadech z pera Suzanne Collins, která nadchla fanoušky sérií Hunger Games.

Kniha Balada o ptácích a hadech zavádí čtenáře do 10. ročníku Hladových her. Je ráno v Den sklizně. Osmnáctiletý Coriolanus Snow se v Kapitolu připravuje na svou jedinečnou příležitost získat slávu jako trenér. Jeho šance jsou však mizivé. Dostal ponižující úkol trénovat největšího outsidera, splátkyni z Dvanáctého kraje. V Aréně bude probíhat boj na život a na smrt. Mimo ni Coriolanus zahoří ke své splátkyni city. A stane před zásadním rozhodnutím – řídit se pravidly, nebo přežít?

Jak se podělit o své dojmy, ale zároveň neříct příliš mnoho? Kniha rozplétá tajemství vzniku a důvodu Hladových her i pád a vzestup Coriolana Snowa. Setkáváme se s jeho rodinnou historií, která během jedné generace přešla od vrcholu k úpadku.

Snow i celá jeho rodina, babička i sestřenice Tigris, věří v důležitost svého rodu a bojují za jeho přežití. Předstírají, že nepřišli o jmění během války. Snow tak během studií na akademii předvádí a připomíná prestiž svého rodu, i když mu neustále kručí v žaludku a recykluje oblečení po otci.

Ve svých vzpomínkách nás vrací do války, kdy mu zemřeli oba rodiče i mladší sestra. Trpí hladem, nedostatkem a je svědkem kanibalismu. A to ho ovlivní. Touží po moci a vlivu, bohatství a slávě. Poctivě dře, aby měl nejlepší známky na střední škole – Akademii. A nezapomíná na to, jak důležité jsou kontakty, lichotky, umění diplomacie i politikaření. Jediné, na co se může spolehnout, je jeho šarm.

A pak se dozví skvělou zprávu, která se vzápětí promění v jeho ponížení. Stal se trenérem během Hladových her, ale trénovat má jednoho z největších outsiderů – děvče z dvanáctého kraje. Je bez šancí na úspěch, dokud nespatří její vystoupení. Lucy Gray si totiž dokáže podmanit kohokoliv a kdykoliv.

Suzanne Collins nám v knize představuje celou paletu charakterů. Čestných i prohnaných, idealistů i pragmatiků, siláků i slabochů. Je tu chytrý, strategický, uhlazený Snow, který touží po moci a vlivu. Je tu idealista Sejanus, který touží po nápravě zavedených pořádků. Je tu zpěvačka Lucy Gray, která touží po vítězství a životě. Ví, jak vyhrát, a využívá k tomu své vlastní zbraně. Její postava je čarovná, ale i tajemná. Do jaké míry je nevinná? Jsou tu dámy ze starých časů, ale i zlovolné bytosti, které si libují v mučení jako doktorka Gaulová. Jsou tu lidé charakterní, kteří dělají špatné věci. I lidé beze cti, kteří občas udělají něco dobrého, pokud to slouží k jejich cílům. I lidé, kteří se snaží dělat dobré věci pořád.

Kniha Balada o ptácích a hadech je zajímavá z hlediska vývoje charakteru Coriolana Snowa. Zjistíte také, že měl srdce. A že se dokázal zamilovat. Chvilkami s ním i soucítíte, chvilkami s ním souhlasíte a chvíli ho považujete za hada, který útočí, aniž byste to čekali. A díky tomu zjišťujete, jak se mohl proměnit v chladného prezidenta, který využívá, zrazuje a ničí lidi, jen aby dosáhl svých cílů. Hladové hry prověřily jeho charakter. A bezcitná doktorka Gaulová se stává jeho učitelkou, aniž by to sám tušil.

Hladové hry totiž skoro nikoho z krajů nezajímaly. Snow přidal své návrhy a dodal jim na atraktivitě. Přidal možnost soutěžení, vzrušení a interakce. Většina splátců dojela na místo polomrtvá, a pak jen bylo dílo v aréně dokonáno. Dříve neexistovala příprava, ani výcvik. Žádná strategie, jen boj a smrt. A sám Snow si zažil, jaké to je, ocitnout se uvnitř arény. A to ho změnilo. Velká část knihy se tak věnuje myšlence, filozofii vzniku her na pozadí psychologického působení na jednotlivce i společnost, čímž odkrývá pro danou dobu genialitu i hrůzu jejich vzniku.

Balada o ptácích a hadech se čte dobře. Má ale i hluchá místa, kdy se vám stránky mohou zdát uměle natahované, ať už zbytečnými odbočkami, nebo texty písní, které v knize prostě nevyzní. Celkově se dělí do tří částí, které na sebe navazují. Pokud znáte sérii Hunger Games, kniha je zajímavá. A pro její fanoušky je nezbytnost zařadit ji do své knihovny. Pochopíte díky ní, proč má Snow tak rád růže a jedy. A současně kniha osvětluje, proč mohl mít Snow od začátku takovou averzi ke Katniss. A jak na něho asi muselo působit, když zpívala písničku o oběšencích a za symbol si vzala reprodrozda. Náhoda? Nebo jen uzavření osudu. Kdo ví. Každopádně všem fanouškům knihu doporučuji, i přes slabší místa poskytuje skvělý vhled do historie Hladových her i vzestupu prezidenta Snowa.

Název knihy: Balada o ptácích a hadech
Autor: Suzanne Collins
Překladatel: Zdík Dušek