Recenze: Brian M. Talgo, Brynjulf Haugan – Sůl pradávných slz

5

Anotace knihy  Sůl pradávných slz, prvního dílu série Ságy ztracených Vikingů, slibuje příběh, ve kterém minulost spojuje se současností tajemný symbol - uroboros. S lehkým mrazením v zádech se můžeme začíst do příběhu o minulých životech, o nevyjasněném zmizení části bojovných Vikingů i o věčném boji dobra se zlem. Sůl pradávných slz má díky dobře vymyšleným dějovým linkám potenciál oslovit nejenom čtenáře, pro které je fantasy první volbou, ale i ty, kteří tento žánr příliš často nečtou, tak jak tomu bylo u mne.

sul-pradavnych-slzMinulost v románu zastupuje středověká linie vystavěná na příběhu ztracené populace grónských Vikingů. Současná linie se odehrává v Oslu, dva cizí lidé, právnička a malíř, mají velké potíže se začleněním do společnosti a jsou oba pronásledovaní živými sny. Jejich cesty se nenadále protnou, když je symbol uroboros, had požírající vlastní ocas, dovede ke dveřím tajemného léčitele Leonarda Kolla.

Ukázka:

„Medvěda bylo třeba zastavit. Eirik a jeho lidé si to uvědomovali. Jinak by jen pokračoval ve vraždění. Eirik a jeho muži po něm šli a riskovali svůj vlastní život, aby ochránili svůj lid.“ Julia vstala s přesvědčeným výrazem v tváři. „Žádnou dohodu uzavírat nebudu. To by bylo zbabělé. Neustoupím Karstenu Holsteinovi, tomu monstru. On je tím medvědem, on je Jednooký bílý ďábel. Peníze a kontakty ho nemůžou zbavit viny.“ (TALGO, B.M., HAUGAN, B., P. (2020). Sůl pradávných slz Sága ztracených Vikingů. Red. S. Svobodová. Praha:

GRADA Publishing, a.s., pod značkou METAFORA, s. 195-196.)

Silným podnětem k zamyšlení je v obou hlavních dějových linkách mužská a ženská role v rodině i společnosti od středověku po současnost. Středověkého statečného Vikinga Eirika v dějové linii ze současnosti nahrazuje nerozhodný a tápající umělec, zatímco současná žena Julia je rázná právnička žijící přepychový „single“ život, zaplácávající absenci citového života úspěchy v práci.

Sůl pradávných slz je prvním společným dílem velmi odlišné autorské dvojice – zatímco Brian M. Talpo se živí jako IT technik na Universitě v Oslu, jeho autorský kolega Brynjulf Haugan se přes dvacet let věnuje chiropraxi a alternativní medicíně. Pozitivně hodnotím, že díky znalosti čínské medicíny působí text věrohodně, ale na druhé straně nezabíhá do detailních popisů a čtenáře nezahlcuje, zřejmě kvůli vlivu více materialisticky zaměřeného Briana Talpa.

První díl dobře zacílil na čtenářovu zvědavost, jak se budou dále vyvíjet osudy hrdinů románu Sůl pradávných slz, ať už se jedná o „vikingskou“ linii Eirika a Astrid, či tu současnou. A jak do toho zapadne tajemný léčitel se zvláštním mateřským znaménkem? To jsou otázky, které vyvolává hodně otevřený konec prvního dílu ságy.

Autorům se podařilo vytvořit chuťově vyváženou a dobře stravitelnou pohádku pro dospělé, splňující očekávání od knihy z fantasy žánru. Jedná se o pohodové čtení s přiměřenou dávkou romantiky, střípků historie i špetkou duchovna. Doporučila bych ji čtenářkám, které si rády přečtou odpočinkovou knihu příliš nezatěžující mozkové závity.

Název knihy: Sůl pradávných slz

Série:Sága ztracených Vikingů (1.)

Název originálu:Salt of Ancient Tears