Recenze: Lucie Šilhová – Svedu to na tebe

Tisíce povah, tisíce podob a miliony lidských příběhů, které se dají literárně ztvárnit různou formou. Vážně, nevážně, s humorem, s nadsázkou, s ironií, s nadhledem,… Všechny najdete v souboru fejetonů Lucie Šilhové Svedu to na tebe. Jedná se o pokračování úspěšného prvního dílu Beru to na sebe. Převážně o ženách a převážně pro ženy a jejich schopnostech proměny. V aktuálním díle Lucie Šilhové má žena osm podob: manželka, dcera, dáma, matka, žena, hospodyňka, kalamita, kazatelka. A každá se aktuálně proměňuje podle potřeb svých a svého okolí, přičemž jednotlivé role se prolínají, přelévají a občas také přetékají. Slovy, emocemi a hlavně činy. Různé úhly pohledu na tutéž věc nebo bytost bývají často předmětem sváru nebo naopak komických situací. Častým spoluhráčem na poli vztahů je autorčin manžel, který je vzpomenut v téměř každém fejetonu, a lze tak usoudit, že pro autorku je především on nezměrným zdrojem inspirace.

knihaRozsah jednotlivých příspěvků, které tvoří soubor Svedu to na tebe, je nevelký a vždy se vejde maximálně na jednu stranu. Prostě úvodní sloupky nejmenovaného magazínu pro ženy, které jsou po letech knižně vydávány jako celek. Což může představovat výhodu i nevýhodu. Máte rádi styl Lucie Šilhové a těšíte se na každé pondělí, kdy časopis s jejím sloupkem vychází? Možná oceníte, že budete mít její vtipné postřehy ze života všechny pohromadě. Nebo naopak čekáte, že v knize najdete něco dalšího, ale zjistíte, že jste už všechno někdy v minulosti četli. Opakování matka moudrosti, ale všeho moc škodí.

Autorka je vtipná, její životní postřehy se ve většině případů shodují se zkušenostmi každé z nás a i zdánlivě obyčejný zážitek dokáže prodat a proměnit ve čtení, u kterého se pobavíte. Nicméně zážitků není nekonečně mnoho a motiv se občas opakuje. Tak se několikrát dozvíme, jaké patálie jsou s oblečením, pokud vaše konfekční velikost začíná číslem čtyři (jen ženy ví), jak dokáže znepříjemnit život zdánlivě obyčejná návštěva kadeřnice a jak vztah s matkou.

Svedu to na tebe pobaví a rozhodně se jedná o odpočinkové čtení, které se ale po x stranách stane lehce nudným. Malé džíny, velký zadek, vysoké podpatky, kluzké dlažební kostky, účes na fotce modelky, tuhé lokýnky v reálu. Lucie Šilhová potěší, ale pokud máte předplacen časopis pro ženy a dobrou paměť, v knize nenajdete nic nového. Bohužel. Nemáte předplaceno nebo je vaše paměť mizerná? Obdarujte své blízké nebo, ještě lépe, sebe knihou Svedu to na tebe.

Název knihy        Svedu to na tebe
Autor            Lucie Šilhová
Nakladatelství        Motto