Recenze: Petr Kovařík – Síla hotentota

Na začátku všeho byl sen založit rodinnou firmu, která by navázala na historickou tradici výroby kvalitní české čokolády. A protože Petr Kovařík je muž, který si sny plní, pustil se se svou partnerkou Silvií do podnikatelského dobrodružství. Výsledkem je prosperující firma a známá značka luxusní čokolády. A také kniha Síla hotentota, v níž autor mimo jiné objasňuje svou životní filozofii, vedoucí ke spokojenosti v osobním i pracovním životě.

knihaCesta osobního rozvoje je v textu úvahového charakteru připodobněna k procesu výroby čokolády. Na své si při čtení přijdou lidé, jimž je blízký aktivní přístup k životu a snaha pracovat sám na sobě, i milovníci „nápoje bohů“. Seznámí se s výrobními postupy při zpracování výběrových kakaových bobů a nahlédnou pod pokličku čokoládového byznysu.

Autor nám předkládá svůj osobní recept na štěstí, jehož základními surovinami jsou životní hodnoty, jež vyznává. O nich se konkrétně rozepisuje v závěrečné části knihy, prostupují však celým textem. Petr Kovařík chce žít vědomý život, být v rovnováze sám se sebou, s lidmi i přírodou. V textu se objevují slova a fráze, které čtenáři motivační literatury dobře znají, jejichž obsah si však rádi připomenou a přiřadí jim možná i další významy. Pokud bychom měli pomyslnými hashtagy vyjádřit základní myšlenku díla, psali bychom o pokoře, sebeuvědomění, vděčnosti nebo lásce. Přestože je v mnoha ohledech text opakováním již častokrát napsaného, nelze jej označit za kompilát. Zajímavé jsou zejména autobiografické pasáže, ve kterých spolumajitel Pražské čokolády a nyní už i spisovatel bilancuje několik let svého podnikání a analyzuje příčiny úspěchů i dílčích proher. Popisuje své dnešní působení ve vedení firmy a zmiňuje vizi, kterou se snaží se spolupracovníky naplňovat. Klade důraz na kvalitu surovin, pečlivost při výrobě a na pozitivní, podporující firemní kulturu.

Úvahy jsou oživeny zajímavými příběhy, například tím o autorovu strýci Rudolfu Pernickém, aktivním účastníkovi druhého československého odboje. Praktické úkoly, které se objeví na několika stránkách knihy, mají čtenáře vést k sebereflexi, zklidnění mysli a uvědomění si hlavních životních hodnot. Autor několikrát poukazuje na to, že si neumíme vážit bytí v období míru, blahobytu, jedeme na autopilota bez jakýchkoliv cílů či vizí anebo naopak sledujeme jen uspokojení vlastních potřeb. Chybí nám zdravé sebevědomí, pokora, úcta k přírodě. Ekologické hledisko je v knize akcentováno mnohokrát. Na lidstvo je přitom pohlíženo s až přílišnou generalizací a Petr Kovařík si místy neodpustí „kazatelský tón“, tepání doby a konzumní společnosti. Jistá sugestivnost a duchovní rozměr do tohoto typu literatury samozřejmě patří, z mého pohledu by však neškodilo trochu „ubrat plyn“. Přece jen se dá předpokládat, že knihu budou číst lidé, kteří přemýšlejí o životě v širších souvislostech a mnohé duchovní„aha momenty“ již mají za sebou.

U textu s určitým filozofickým přesahem je důležité, aby byl jeho obsah srozumitelný cílovému čtenáři. Právě proto jej autor před odesláním do nakladatelství nechal projít rukama betačtenářů z řad svých blízkých. Se stylistickým uhlazením mu dle jeho slov výrazně pomohla redaktorka Ela Prokopová. Úpravu by však ještě snesla i frázovitá, málo říkající anotace. Diskutabilní je také metaforický název, jehož význam se sice na prvních stránkách odkryje, ale nevyužívá naplno potenciál přilákat čtenáře daného typu literatury. Čím naopak kniha zaujme na první pohled, je „vymazlené“ grafické zpracování. V něm se odráží autorův smysl pro krásu a snaha probudit smysly čtenáře. S realizací jeho představ mu pomohla grafička-ilustrátorka Zuzana Bürgerová.

Kniha Síla hotentota obsahuje řadu podnětných myšlenek, dává čtenáři možnost nahlédnout do životní filozofie úspěšného středního českého podnikatele, a tím jej možná motivovat k rozjetí vlastního byznysu, či ho alespoň inspirovat k hledání cesty za sebeuvědoměním.

Název knihy: Síla hotentota
Autor: Petr Kovařík
Překlad: –