Recenze: Sally Greenová – Svět démonů

Princezna Catherine, voják Ambrose, lovkyně Tash, zrádce March a zlodějíček Edyon v Zlodějích dýmu odhalili, na co chce agresivní král Brigantska využít dým démonů. Je to ale celý plán mocichtivého Aloysia, nebo má ještě nějaký trumf? Podaří se pětici obstát v dalších zkouškách, které jim osud přichystá? To zjistíte v pokračování s názvem Svět démonů od Sally Greenové.

knihaKniha je méně obsáhlá než první Zloději dýmu. Místo na 414 je děj Světa démonů vylíčen na 344 stránkách. Nelze se tedy divit, že pokračování působí dějově stručněji. Struktura vyprávění je stejná. Všech pět postav líčí příběh pomocí er-formy v kapitolách nadepsaných jejich jmény. Výjimku tvoří úvod, ve kterém se slova ujímá princ Zayn. Charaktery pětice se vyvíjejí, zda se jedná bezvýhradně o vývoj k lepšímu, je sporné. Nicméně hrdinové dostávají hloubku a nové rysy. Jsou tak uvěřitelnější a reálnější, ne vyloženě sympatičtější.

Popisováno je nadále putování, utíkání, skrývání se a nebezpečí. Do příběhu vstupuje pletichaření, politika a věznění. Akční pasáže ustupují vyčkávání postav a přemýšlení nad tím, co osud přichystá. Konec příběhu přináší opět více akce, i když takové, která není vždy logická.

Stagnaci podporují některá témata, která v příběhu druhého dílu dostávají důležitější roli. Jedná se například o závislost na drogách a panický strach o vlastní život. Hrdinka se potýká se svými problémy a ty pak najednou vyzní do ztracena. Drogová závislost přivedla postavu k jednání, které se ukáže být velice nápomocné v těžké chvíli. V důsledku se tedy dá říci, že je drogová závislost vlastně i pozitivní věc. Očekávala jsem, že když autorka vnesla tuto problematiku do knihy, tak ji více využije a dotyčnou nechá klesnout na dno, aby se následně mohla vrátit s plnou silou. Má očekávání ale byla zbytečná.

Dalším z témat Světa démonů je feminismus. Se stereotypními představami ohledně žen se potýká zejména princezna Catherine. Ani Tash se nicméně neubrání poznámce ve smyslu: „Bojíš se o mě, protože jsem holka.“ Autorka zdařile líčí nejen mužské pochybnosti ohledně schopností žen, ale i pochybnost žen nad sebou samými. Některé ženy se ochotně a nekriticky ujímají postavení, které jim diktuje společnost. Princeznina komorná se tak podivuje nad počínáním své paní:

„A… já vím, že jste hodně četla a jste vzdělaná a tak, ale víte jistě, že byste to měla dělat?“
„To?“
„Tuhle práci. Mužskou práci, myslím.“
„Aha. A proč bych neměla?“
„No, normální to není, ne? Farmáři mají dělat na polích. Vojáci bojovat. Lord Donell a jeho knihovník mají pročítat knížky. Ženy tohle nedělají. Nevládnou a nevelí armádám, a taky jsem nikdy neslyšela, že by existovala nějaká soudkyně, jen soudci.“ (GREENOVÁ, Sally, (2020). Svět démonů. Přel. J. Jašová. Praha: CooBoo, s. 218. ISBN: 978-80-7544-944-3)

Jedná se ovšem o jedno z dalších témat, které se více nerozvedlo. Feminismus je pro mě novým tématem ve fantasy. Autorce rozhodně nelze upřít originalita a vynalézavost při psaní příběhu.

Opomenut nezůstal ani jazykový aspekt. Osvojení cizí řeči už v této knize nehraje roli. Jazyk ovšem nadále zůstává ukazatelem společenského postavení, kdy lovkyně démonů nemluví spisovně. Ubyly ale vulgarismy. Do příběhu vstupuje nově komunikace prostřednictvím myšlenek a obrazů.

Na deskách knihy se lze dočíst, že démoni mají vlastní plány. Onen text na mě ale působil zavádějícím dojmem. Plány démonů čtenářovi v této knize nejsou vyloženě odhaleny. Nicméně je odkryt původ záhadných stvoření a mírně popsán jejich svět.

Svět démonů je pokračováním knihy Zloději dýmu. Druhý díl pro mě osobně nedosáhl kvality předchozího dílu. V protikladu k úvodní knize zejména jedna postava vyčnívá nad ostatními. Ubylo akčních a brutálních pasáží i překvapivých momentů, na druhou stranu politika a pletichaření dostaly významnější roli. Pokud holdujete intrikám, mohla by vás kniha nadchnout. Ke slovu se dostávají i další témata, která ale mohla být více rozvinuta. Všechny postavy opouštíme v klíčových momentech, uvidíme, co přinese další díl.

Název knihy:     Svět démonů
Autor:     Sally Greenová
Překlad:     Jana Jašová