Recenze: Allison Dicksonová – Ta druhá paní Millerová

5

Moc a peníze přitahovaly lidstvo odjakživa. Dcera zesnulého zbohatlíka Phoebe Millerová o tom ví své. Dokud byl její otec naživu, žila celkem klidný život. Po jeho smrti však začnou na světlo vyplouvat skutečnosti, které jsou víc než nepříjemné, a proto se Phoebe uklidí do ústraní. Kniha autorky Allison Dicksonové Ta druhá paní Millerová vyšla v České republice v nakladatelství Argo.

ta-druha-pani-millerovaPhoebe nechodí do práce. Žije typický život bohaté dámy. Čím víc špíny se ale objevuje na jejího mrtvého otce, tím více se zdržuje v bezpečí svého domu. Vychází ven čím dál míň a tráví čas pozorováním ulice. Jednoho dne se na ulici objeví auto, které pak přijíždí ve stále častějších intervalech. Phoebe si začne o tom psát poznámky a svého manžela tímto chováním znepokojí. Aby novinek nebylo málo, do ulice se nastěhují noví sousedé, a i když Phoebe s nikým kontakt nevyhledává, tahle rodina ji něčím přitahuje.

Kniha Ta druhá paní Millerová má čtivý příběh. Zápletka je zajímavá, i když trošku očekávaná ve chvíli, kdy se v ději zjeví mladý milenec. Vyprávění má však spád a rozhodně se při něm čtenář nenudí. Knihu bych rozhodně nezařadila do žánru zvaného thriller. Je to spíše detektivka. Ale to jí rozhodně neubírá na kouzlu. Je to kniha, která patří mezi oddechovky, a pokud patříte mezi zvídavé čtenáře, budete brzy znát možného vraha.

Vyprávění hlavní hrdinky – zámožné paničky, která neustále hledá smysl života a snaží se vymanit z vlivu už dlouho mrtvého otce – se střídá s prostřihy někoho, kdo stojí prozatím mimo příběh. Hlavní hrdinka tuto osobu nezná a ani tato osoba zatím nechce být poznána. Vyprávění Phoebe je psáno z pohledu třetí osoby. Osoba neznámá pak promlouvá v ich formě. Čtenáře se svým životem seznamuje spíše sporadicky a její vnitřní monolog je vždy určen Phoebe. Postava k Phoebe promlouvá tak, jak by pravděpodobně mluvila, kdyby se jednou potkaly osobně. Stane se tomu tak? Kdo tato tajemná postava je? A jak moc je důležitá pro ostatní hlavní osoby v příběhu?

Ta druhá paní Millerová je knihou, která je avizována na přebalu jako napínavý, vtipný ženský thriller. Nevím, jak bych definovala rozdíl mezi ženským a mužským thrillerem. Domnívám se, že žádné takové rozdělení neexistuje. A jak už jsem zmínila výše, knihu za thriller nepovažuji. Napínavá je v případě, že nepřemýšlíte o možných motivech pro zabití, jinak vraha jistě odkryjete dříve, než vám jeho totožnost prozradí autor. Zábavný mi román také nepřišel, pokud bych měla brát zábavu doslovně jako čas, kdy se budu smát. Pokud budu definovat zábavu jako čas, kdy si u knihy oddechnu a na chvíli vypnu, pak ano – kniha je zábavná. Přesto knihu úplně nezatracuji. Hodně povedený mi přijde přebal knihy. Na tempu vyprávění má velkou zásluhu fakt, že se střídají dva rozdílné pohledy na děj a celkový pohled na svět a bytí v něm.

Domnívám se, že hlavní postava by si zasloužila daleko rozsáhlejší hloubku. Na první pohled vypadá jako znuděná zbohatlice, ale pokud by si dal autor větší práci s jejím popisem, mohl by čtenář vidět někoho, kdo žil celý život ve stínu svého mocného otce a je svým způsobem osobou, která si zaslouží lítost a pořádnou dávku lásky.

Knihu bych doporučila čtenářům, kteří si chtějí u čtení oddechnout, ale nechtějí moc přemýšlet nad tím, kdo a co jak provedl. Pro pobavení dobré.

Název: Ta druhá paní Millerová

Autor: Allison Dicksonová