Recenze: Jussi Adler-Olsen – Oběť 2117

5

Představte si, že se plavíte jako uprchlík na lodi k břehům Evropy, ale cíle nedosáhnete. Na břeh Středozemního moře se dostane pouze vaše tělo bez známek života a stanete se nejspíš jen další položkou do statistik nepřeživších. Nebo to může být i jinak? Jussi Adler-Olsen přichází s dalším – v pořadí již osmým – dílem populární krimi série o dánském oddělení Q, ve kterém čtenářům ukáže, kam až může vést smrt jednoho běžence. Přichází Oběť 2117.

obet-2117Do případu zemřelého uprchlíka se zaplete hned několik lidí, mezi které patří například španělský novinář, jehož články mají neblahý účinek na dosud nejzáhadnějšího člena týmu oddělení Q – Asada. Začnou se vynořovat stíny z jeho minulosti, kterým čelí jen těžko, a zdá se, že pokud to nezvládne, dopad to nebude mít jen na něj, ale na mnoho obyvatel Evropy. Pro Asada není jiné cesty, než odhalit své skutečné já a jít vstříc svému neveselému osudu. Ten je úzce spjat s iráckým teroristou Ghálibem, který má zacíleno na nevěřící. Nespornou výhodou na Asadově straně jsou přátelé, kteří jej nikdy nenechají na holičkách. A tak se do honby za nepřítelem vrhá celé oddělení Q v čele s Carlem Mørckem. Nechybí samozřejmě Rose ani Gordon.

Oběť 2117 se od předchozích dílů výrazně liší, což nemusí kvitovat každý čtenář. Carlův břitký humor a odlehčující vtip Asadův, které sérii od začátku provází a díky kterému si získala popularitu, ustoupil v Oběti do pozadí. Adler-Olsen se výrazně zaměřil na Asada, zcela jej odhaluje. Nemusíte se ale obávat, že by se na více než pěti stech stranách objevoval pouze Arabův příběh. Jak je tomu zvykem, nechybí vedlejší dějové linky, které hlavní osu skvěle doplňují. Další změnou je absence nevyřešeného případu z minulosti, kterým dosud každá část začínala. Retrospekce čtenáře více přibližují k Asadovi a přinášejí pochopení, které tolik chybělo. Adler-Olsen dokazuje, že je mistr oboru. Bravurně předkládá příběh ze všech možných i zdánlivě nemožných úhlů, a ačkoliv se začátek knihy může zdát poněkud rozvláčnější, nenechte se zmást. Netrvá dlouho a ze čtení se stane střemhlavá jízda.

Je bezpodmínečně nutné vás upozornit, že jestliže je Oběť 2117 první z knih o oddělení Q, na niž se chystáte, nedělejte to. Životní zvraty a události týkající se hlavních postav se rozvíjí každým dílem víc a víc a mnoho by vám toho uniklo. Proto určitě začněte od prvního dílu (recenze zde). Jednou z přidaných hodnot je fakt, že Adler-Olsen každou částí naráží na aktuální téma. U osmičky se jedná o ožehavá témata migrace a terorismu. Možná jste také zvědaví, jaké další plány autor se sérií má. Před osmi lety, když Jussi Adler-Olsen navštívil Prahu, hovořil o deseti až dvanácti svazcích. V posledním rozhovoru, jenž byl publikován letos, uvedl, že se čtenáři mohou těšit ještě na dva díly. Nechme se překvapit, zda se v nich autor vrátí k odloženým případům a zda se čtenář opět setká s nezapomenutelným humorem hlavních protagonistů. Vývoj Asadovy postavy nedává žádnou jasnou odpověď.

Název: Oběť 2117

Autor: Jussi Adler-Olsen

Překlad: Kristina Václavů