Recenze: Daisy Goodwinová – Viktorie

5

Britská spisovatelka Daisy Goodwinová je autorkou nejen knihy Viktorie, ale také scénáře k oblíbenému stejnojmennému seriálu. Ústřední hrdinkou je královna Viktorie, která vládla v letech 1837 – 1901. Toto období je nazýváno viktoriánskou Anglií a dlouho bylo časově nepřekonáno. O prvenství se postaral nejdříve František Josef I. a později současná královna Spojeného království Alžběta II. Tato kniha však nemapuje podrobně celé období vlády královny Viktorie, ale zachycuje pouze první roky její vlády do chvíle, kdy se vdala za saského prince, svého bratrance Alberta.

viktorieDnes je těžké si představit, že v období devatenáctého století v pouhých osmnácti letech na člověku leží břemeno vlády nad největším impériem své doby. Díky knize Viktorie se čtenář může ocitnout v takové situaci přímým skokem a vše prožívat z pozice mladé nezkušené dívky.

Kromě hodiny strávené česáním a oblékáním trávila svá rána tím, že se svým ministerským předsedou probírala krabice s oficiálními listinami. Nejprve byla omráčena samotným množstvím dokumentů, jež krabice obsahovaly, ale když jí lord M objasnil důležitost pojistek a vyvažování sil – například zaníceného biskupa je třeba vždy vypárovat s tradičnějším děkanem, a za každého profesionálního vojáka přijatého do královského pluku by mělo být dovoleno koupit si důstojnickou pozici i někomu aristokratického původu – bylo už pro ni snazší  se ve svazcích listin vyznat.

(GOODWINOVÁ, Daisy. 2019. Viktorie. Praha: Euromedia Group, s. r. o. – Ikar, s. 68. ISBN 978-80-249-4027-4.)

Viktorie se velice rychle po smrti svého strýce Viléma IV. v nastalé situaci zorientovala. Vždy si pevně stála za svým názorem. To však neznamená, že měla lehkou cestu. Musela čelit četným „dobrým rádcům“, kteří ji chtěli v jejích myšlenkách odklonit ve svůj prospěch. V knize tuto roli nejvýrazněji ztělesňuje  John Conroy, který byl zvyklý manipulovat její matkou. U Viktorie však narazil. Tyto dvě postavy tvoří po celou dobu románu dokonalou opozici.

Kniha je psána čtivě, avšak vzhledem k tématu, které zpracovává, ne příliš dynamicky. Rozhovory odpovídají společenským zásadám, jež vyžaduje etiketa královského dvora, a jsou oživeny svéráznými myšlenkami a výstupy samotné Viktorie.

Velmi živě a barvitě je v knize zachyceno prostředí, rozmanité podrobnosti ze života královské rodiny i pozadí intrik a úkladů. Kdo zná královnu Viktorii pouze ze stránek učebnic dějepisu jako starší a vážnou dámu, bude zřejmě překvapen nad obrazem malé, energické dívky, která má bezpočet zájmů, jako je například hra na klavír nebo péče o psíka. Kdo již naopak zhlédl seriál, bude pro něj knížka spíš připomenutím toho, co již viděl v jiném zpracování.

Děj vychází z deníků královny Viktorie i historických reálií, je však především nenáročnou oddychovou četbou pro čtenáře a čtenářky, které si libují ve všemožných detailech spojených s dobovou kulturou a morálkou Anglie 19. století, rádi nahlédnou do zákulisí královských rodinných situací a vladařských intrik. Pokud jste rádi svědky dějinných událostí a neholdujete přemíře historických informací, pak je tato kniha stvořená pro vás.

Název: Viktorie

Autor: Daisy Goodwinová

Nakladatelství: Euromedia Group, a. s. – Ikar