Recenze: Francesca Zappia – Eliza a její nestvůry

Eliza Mirková je obyčejná středoškolačka, o kterou byste nejspíš ani pohledem nezavadili. Neobléká se podle poslední módy, nemá přátele, sport jí moc nejde a její známky jsou též velmi průměrné. Zkrátka na ní není nic zajímavého. Až na celosvětově známý webkomiks, který publikuje na svých stránkách anonymně.

knihaNení divu, že se Elize líbí více v tom online světě než v reálném. Přesto je nucena vypořádávat se se svým životem každý den ve škole. Musí čelit posměškům z řad svých spolužáků,aniž by se jí někdo zastal. Každý zná její komiks, ale netuší, že autorkou je právě ona. Nikdo ji totiž doopravdy nezná.

Pak ale do školy nastoupí Wallace – velký fanoušek komiksu. Není divu, že si Eliza s Wallacem tak skvělé rozumí. Proto se Eliza rozhodne dát normálnímu světu šanci. Jenže jak má Wallaceovi sdělit, že autorkou onoho komiksu je právě ona? Jak na to on zareaguje? Bude se s ní potom ještě vůbec bavit? Eliza neví, jak se má zachovat. Nakonec ale pravda vyjde nešťastnou náhodou najevo a všichni se dozví, kdo je autorem. Vše, co se Elize v reálném světě povedlo, se najednou rozpadá… Podaří se Elize dát vše do pořádku?

V knize se prolínají dva příběhy. První pojednává o Elizině běžném životě a druhý je o komiksu Nestvůrné moře. V knize naleznete přímo útržky z příběhu včetně kreseb, takže to dodává celému komiksu hodně na autentičnosti.

Jak vysvítá z anotace knihy, největším zvratem v celé knize je odhalení Eliziny identity. To se ale stane až ke konci knihy. Může se tedy zdát, že během první poloviny knihy se nebude nic dít, ale to není vůbec pravda. Autorka si velmi vyhrála s propracovaností Eliziny povahy do nejmenších detailů. Další velmi dobře vykreslenou povahou je Wallace, ten má též nějaké ty vnitřní démony, se kterými se musí vypořádat. Ostatní postavy jsou v knize jen letmo zmíněny a není jim věnována zvláštní pozornost. Vše se soustředí na dva protagonisty příběhu. Velmi dobře jsou v knize popsány mj. problémy dospívajících lidí, komplikované vztahy s rodiči či hledání vlastního místa v životě.

Kniha Eliza a její nestvůry splnila všechny požadavky na vynikající youngadult příběh. Má neobyčejnou hlavní hrdinku, sympatického mladíka, nenucenou romantickou linku a uvěřitelné chování dospívajících lidí. Navíc je v ní zmíněno několik důležitých a aktuálních témat, o kterých je potřebné dávat dnešnímu světu vědět.

Autorka knihy Eliza a její nestvůry Francesca Zappia je též autorkou románu Uvnitř mé hlavy, která vyšla v Česku v roce 2016. Jedná se rovněž o velmi povedenou knihu, jejíž hlavní hrdinka je – stejně jako Eliza – také velmi specifická a nezapomenutelná. Francesca zkrátka ví, jak na psaní výtečných youngadult knih.

Název:     Eliza a její nestvůry
Autorka:     Francesca Zappia
Rok vydání:     2019