Recenze: Jana-Marek Šík, Lenka Šíková – Rituál

5

Jiný kraj, jiný mrav – toto přísloví sedí na všechny možné situace. V zemi, kde jsou kouzla součástí každodenního života a kde lesy skrývají dávná tajemství, žijí tři dívky, kterým bude brzy šestnáct let. Až se tak stane, projdou magickým obřadem, po kterém už nebudou nikdy jako dřív – stanou se dospělými a Soudce jim určí budoucí osud. Kniha Rituál je dílem manželů Jana-Marka Šíka a Lenky Šíkové a vyšla v nakladatelství Host.

ritualTři dívky Malena, Edra a Ingerd jsou nerozlučnými kamarádkami už dlouhá léta. Společně chodí do školy a připravují se na Rituál, který jim umožní stát se plnohodnotnými členkami společnosti. Jen Soudce rozhodne o tom, co která bude dělat a čím se stane. Po Rituálu si nebudou pamatovat skoro nic z toho, co dříve zažily, a to je trochu děsí, proto se rozhodnou pátrat po informacích. Nechtějí se stát součástí tupého stáda, které jde slepě za vůdcem; chtějí vědět, co se s nimi stane, jak se vyvinou a proč se tomu tak děje. Jak je možné, že o osudu všech v zemi rozhodne jediný člověk? A proč nemohou dělat to, co by si samy přály?! Všechny otázky vyžadují odpovědi, a tak děvčata podnikají různé výpravy, které je snad dovedou za vědomostmi, jež by jim pomohly nemít strach a vědět, co je čeká a nemine.

Každá z dívek je jiná. Každá z nich touží po něčem jiném, ale spojuje je přátelství a bezstarostný způsob života, na jaký mají nárok pouze děti. Jediné, co je trápí, je přibližující se Rituál, ale jinak řeší to, co každá jiná dívka na světě. Na jednu stranu se připravují na zkoušku dospělosti, na druhou stranu si užívají léta bez povinností a závazků. Řeší první lásky, vztahy s rodiči, chodí do společnosti a samozřejmě také pokouší trpělivost dospělých, když dělají něco, co je zakázané.

Rituál je velmi povedenou knihou. V pozadí tu funguje tajemný Soudce, který má výsadní právo na rozhodování o životech druhých, ale nikdo moc neví, kdo to je a jak se ke své funkci dostal. A pak je tu zlo. To číhá v temných zákoutích a vybírá si labilnější jedince nebo ty, kteří po něčem touží, a nabízí jim snadnější cestu k jejich snu. Každý ale ví, že ta snadnější cesta si většinou žádá vysokou daň za to, že jsme ji využili…

Kniha končí otevřeně, takže předpokládám, že se manželé Šíkovi už chystají na další díl a nenechají své čtenáře dlouho v napětí, protože ač se mnoho otázek zodpovědělo, mnoho dalších jich vyvstalo. Rituál se bude líbit mladším čtenářům fantasy, zvláště těm, kteří za sebou ještě nemají tolik přečtených knih. Bohužel já jsem v tomto ohledu měla místy problém – vícekrát jsem viděla spojitosti příběhu s jinými fantasy knihami. Za sebe bych přidala i více dialogů a méně popisných částí, protože některé z nich zpomalovaly děj, ale to samozřejmě záleží na vkusu každého z nás.

Rituál
Autor Jana-Marek Šík, Lenka Šíková
Nakladatelství Host