Alice Kuipersová a její Život na lednici

lednice 100x100
Přiznejme si, kolik z nás nechává seznamy nákupů, úkolů a všelijaké další vzkazy na malých papírcích, které pak připevníme na lednici, položíme na stůl a nebo dáme na podobné místo k tomu určené. Nebojte se a jen tak ze zvědavosti se zajděte podívat, co visí právě na té vaší lednici. Anglická začínají spisovatelka Alice Kuipersová se pro svou prvotinu Život na lednici, která vyšla tento rok v nakladatelství Metafora, inspirovala právě těmito malými lístečky.

Malá a útlá knížečka čtenáři odhaluje svět jedné obyčejné rodiny a zejména pak vztah mezi matkou a dcerou. Je to příběh o dnešní uspěchané společnosti, která si jen málokdy udělá dostatek času na své blízké. Jak moc je to pravda, už záleží na každém z nás.

zivot na lednici obalHlavními hrdinkami jsou matka s dcerou, které žijí spolu samy po rozvodu. Dcera Klára je typická patnáctiletá dívka se svými starostmi dospívající dívky. Chodí do školy, ven s kamarády a zažívá první lásky. Její matka patří k tomu typy uspěchaného rodiče, který nikdy není doma, ale od rána do večera pracuje v nemocnici. Často se tak spolu ani nepotkají a jejich společný rodinný život se z většiny odehrává právě na lednici, kde si jedna pro druhou nechávají lístečky. Celá kniha je tvořena právě těmito krátkými vzkazy a to od těch nejobyčejnějších se seznamem věcí na nákup až po ty nejvážnější v momentech, kdy jedna druhé nedokáže něco říct z očí do očí.

Situace se zkomplikuje ve chvíli, kdy se na obzoru objeví rakovina prsu. Malé lístečky čtenáři začnou postupně odhalovat lidské drama se zákeřnou nemocí a její dopad na lidské vztahy. Matka s dcerou se postupně jedna druhé odcizují, protože se matka snaží ještě stále chránit Klárčino dětství a její bezstarostnost. Zakrývání skutečnosti ničemu nepomůže, protože Klárka cítí, že něco není zcela v pořádku, a v nevědomosti si dělá ještě větší starosti. Po hádkách a spoustě nedorozumění k sobě najdou zpátky cestu. I přes tragický konec knihy a matčinu smrt nám Klára ukazuje způsob, jak se s takovou situací vyrovnat.

Autorka se snaží ve své knize upozornit na uspěchanost dnešní doby a na čas, který ztrácíme děláním „nepodstatných“ věci. Potkáváme se ještě doma s někým, nebo žijeme s „cizincem“? Kde se pak odehrává náš skutečný život? Na lednici? Zároveň se to také trochu přibližuje častému klišé dnešních kritiků společnosti a schematizuje skutečnost. Přesto každého čtenáře upoutá, jak mnoho můžeme říci několika málo slovy a vystavět takto příběh, který se nakonec z větší části odehrává ve čtenářově fantazii.

Je tu něco, co nevím, mami? Připadalas mi večer hrozně roztržitá. Mrzí mě, že jsme se pohádaly.

Mami,
prosím, mluv se mnou.