Recenze: Václav Šorel – Operace Slunce

5

Nakladatelství XYZ přináší další románové zpracování původního československého komiksu Václava Šorela a ilustrátora Jiřího Petráčka Operace Slunce, který vycházel v časopise ABC Mladých techniků a přírodovědců.

V románu nás autor zavádí do ne příliš vzdálené budoucnosti. Na 180 stránkách rozvíjí klasickou zápletku, kdy se hlavní hrdina infiltruje do zločineckého syndikátu, aby zmařil jeho ďábelské plány. V tomto případě se nejedná o nic menšího než o nejsilnější atomovou bombu, kterou kdy lidstvo vyrobilo a kterou chce mafie získat, aby držela celé lidstvo v šachu.

Na knize je patrná péče, kterou jí redakce věnovala. Neuvědomuji si, že bych při čtení narazil například na nějaký překlep nebo na nějaké místo, které by na mě  jakožto čtenáře  působilo rušivým dojmem. Publikace obsahuje z celé řady románů Václava Šorela nejvíce obrázků z původního komiksu, a to jistě nejednoho čtenáře potěší.

Operace Slunce stejně jako předchozí románové adaptace komiksových seriálů Galaxia, Vzpoura mozků, Odysseus a Tvrz nepostrádá typický autorův rukopis, který se vyznačuje popisností, úsporností, až jazykovou strohostí. Václav Šorel je prostě technik tělem i duší a jsem za to rád. Na druhou stranu to na působivosti a čtivosti příběhu neubírá. Naopak díky tomu můžeme směle prohlásit, že autor tímto vyniká a je snadno rozpoznatelný od mnoha a mnoha dalších.

Jediná oblast, kde jde strohost stranou, je popis různých technických a technologických bazmeků, ve kterých si autor vyloženě libuje – jak už jsem uvedl, je to technik každým coulem, navíc píšící vědeckofantastický žánr, tak proč ne.

Oproti předchozím románům autor slevil v technickém popisu a opakování technických vymožeností budoucnosti (byť v nich má stále velkou oblibu). Popisovat technologické vymoženosti budoucnosti v současnosti je ovšem velmi ošemetné, v budoucnu totiž může tento popis (naše současná představa budoucnosti) působit poněkud komicky (vzpomeňme jen na popis začátku 21. století psaný v roce 1950). Proto bych se osobně těmto detailům vyhnul.

Kniha se čte velmi dobře, zápletka není nikterak komplikovaná, přesto příběh není ochuzen o dějové zvraty a zajímavá rozuzlení.

Příběh nepostrádá napětí ani dějové zvraty a u původního komiksu by nás mohlo překvapit, že přináší i určité poselství. V případě tohoto příběhu tím poselstvím je, že má cenu se zlu postavit nejen individuálně. Autor vyjadřuje také naději, že se lidé dobré vůle spojí a společně se postaví mocným a bezohledným skupinám. Předpověď hrozeb budoucnosti vychází z doby vzniku komiksu, kdy se jako hrozba pro lidstvo jevila rostoucí drogová závislost populace. Dnes bychom za hrozbu pro budoucnost označili nejspíše jiný problém, a že nám jich současnost nabízí víc než dost – fanatismus klimatický, muslimský nebo třeba levicový aktivismus za zničení společnosti postavené na rodině. A seznam by mohl jistě pokračovat a asi by byl dosti individuální.

Co říci závěrem? Doufám, že autor bude mít stále zdraví, sílu a chuť do práce a následovat bude vydání románového zpracování dalšího komiksu Operace Jericho.

Operace Slunce
Autor Václav Šorel