Recenze: Kolektiv autorů – Bohemian Rhapsody – Oficiální kniha k filmu

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

V minulém roce měl premiéru výpravný film Bohemian Rhapsody, který je oslavou britské rockové skupiny Queen a uměleckým zachycením života jejího nejvýraznějšího člena Freddieho Mercuryho (1946 – 1991). Snímek si získal srdce fanoušků všech věkových kategorií, kladné i záporné ohlasy kritiků a také čtyři Oscary. Způsobil, že hudba skupiny Queen, která byla a je pevně ukotvena v srdcích mnoha lidí, opět ožila a našla cestu také k dnešní mladé generaci. Jako doplněk k tomuto filmu či vzpomínka na něj vyšla letos kniha Bohemian Rhapsody – Oficiální kniha k filmu.

bohemian-rhapsodyHned v předmluvě Briana Maye a Rogera Taylora, původních členů skupiny Queen, se dočítáme, že je potřeba přijmout skutečnost, že film není dokument, nýbrž umělecké ztvárnění a symbolické sdělení pravdy. Přirovnávají film k malování obrazu a knihu hodnotí jako povedené zachycení atmosféry. Brian s Rogerem vyjadřují úctu k Freddiemu i k filmovému zpracování a také vyjadřují své pocity z momentu, kdy se dozvěděli, že budou herecky ztvárněni na filmovém plátně.

Publikace má být exkurzí do zákulisí natáčení. Obsahuje fotografické záběry z natáčení i z filmu, k některým nabízí také srovnání se skutečnými záběry ze života Freddieho, je provázena textem, kterého není příliš. Najdeme zde však například pěkný rozhovor s Rami Malekem, představitelem hlavní role. Rami popisuje celý proces od nabídky role ve filmu přes proměnu postavy až po celkový dojem. Vysoce si cení právě spolupráce s Brianem Mayem a Rogerem Taylorem.

Dále se krátce vyjadřují různí zainteresovaní lidé – návrhář úprav, kameraman, herci aj. Čtenář, který je v tomto případě z 99,9 % také divák, který viděl film pravděpodobně několikrát, se tak může podívat na film i jinýma očima než dosud.

Zajímavé jsou také všelijaké detaily a okolnosti, které s natáčením souvisely, například hledání vhodné varianty pro natáčení scén v Garden Lodge, panském sídle, které od roku 1980 Freddie využíval jako domov. V opravdovém sídle totiž dosud žije jeho bývalá snoubenka a celoživotní přítelkyně, Mary Austinová.

Dominantní v této knize na první pohled však není text, nýbrž famózní fotografický materiál. To, co jistě každého diváka uchvátilo při sledování filmu –postavy i oblečení a věci jsou někdy k nerozeznání podobné originálu – si čtenář-fanoušek může v klidu a pomalu prohlédnout a znovu obdivovat. Tak jako film je i kniha zaměřena především na osobu Freddieho, tedy Ramiho Maleka. O ostatních hercích, a tedy rolích je v knize napsáno z mého pohledu velmi málo. Stejně tak postrádám vyjádření režiséra.

Kniha Bohemian Rhapsody jednoznačně představuje pastvu pro oko a city. Grafické zpracování je více než úchvatné. Jistě potěší každého, komu se líbil film, avšak asi zklame čtenáře-analytika, který se chce dovědět hlubší souvislosti a čekal by podrobně nebo odborně zpracovnou publikaci o natáčení filmu.

Bohemian Rhapsody – Oficiální kniha k filmu
Autor Kolektiv autorů
Překlad Jan Kozák