Recenze: Sebastien de Castell – Černé znamení

Černé znamení je druhým dílem fantasy série Divotvůrce sympatického autora Sebastiena de Castella, kterého mohli nejen jeho fanoušci vidět v Praze na Humbookfestu  (knižním festivalu), kde se ukázalo, že jde o bezprostředního člověka sršícího humorem. Sebastien pobavil celou halu a není se čemu divit, že i jeho příběhy jsou protkány humorem, který vykouzlí úsměv na tváři.

knihaČerné znamení je fantasy příběh plný dobrodružství, mapující cestu psance, který je pronásledovaný a skrývá se. Na nebezpečné cestě ho provázejí netypičtí společníci.  Série je nejen plná humoru, ale i nebezpečí. S psaním příběhu autorovi pomáhá celá řada lidí, například jeho vydavatelka přiměla Sebastiana, aby Kellen zažil taky trochu milostného dobrodružství, a třeba Simone Hayové vděčíme za přidání některých rvaček a bojových scén.
Nejlepší na sérii jsou netypické postavy, hlavní hrdina Kellen dělá chyby, rozhodně není dokonalý, ale snaží se bojovat.  Pochází z mocné rodiny, ale nebyl obdařen velkou magickou mocí. Není čarodějem, takže si vypomáhá triky a podfuky. Kvůli černému znamení se stal psancem, toulá se po pohraničí a snaží se přežít.

Dále tu máme všemi oblíbenou agresivní, mluvící a především nevyzpytatelnou kočkoveverku, popisovanou jako kočku s mrzutým výrazem, dlouhým chlupatým ocasem a kožními záhyby, které slouží k plachtění. Společné dialogy s hlavním hrdinou mají opravdu šmrnc, jsou protkány sarkasmem a ironií. Reichis je známý zručný zlodějíček, vyděrač a podle jeho slov i vrah, prostě žádný domácí mazlíček, ale drzý bojovník.

A nakonec Ferius Parfax, hazardní hráčka, která se stává průvodkyní, učitelkou a přítelkyní hlavního hrdiny. Tahle zrzavá, svérázná, schopná a především tajemná světačka Kellenovi nejednou zachránila život a nabídla správnou radu. V Černém znamení se setkáváme nejen se starými postavami, ale s novými hrdiny, kteří oživí děj. A navíc přibývají nepřátelé, kterých se musí hrdinové vyvarovat.

Tuto knihu pro mládež bych popsala jako dobrodružné, magické vyprávění se sympatickými hrdiny, které pobaví. Je to milá, zábavná oddechovka plná triků, kouzel, karet a tajemství. Sám autor tuto sérii popisuje jako western bez kovbojů, ale zato se spoustou magie a především s mluvící kočkoveverkou. V nakladatelství Egmont v letošním roce vyšel již třetí díl s názvem Kouzelnice.

Sebastien de Castell je kanadský autor, který žije ve Vancouveru se svou ženou a dvěma agresivními kočkami. Za svůj život okusil už mnoho profesí, byl archeolog, učitel, projektový manažer, herec, ombudsman, hudebník, designér, ale třeba i choreograf bojových umění.  Castell se proslavil fantasy sérií pro dospělé s názvem The Greatcoasts, která byla nominována na řadu cen.

Ukázka:
Vzpomínám si, že vzápětí se rozlétly dveře, zastavárnu zalilo sluneční světlo a dovnitř vrazila nejasná postava, která mě povalila na zem a rázně tak ukončila vloupání, které, když o něm zpětně uvažuju, mohlo vyjít, kdyby bylo pečlivěji naplánováno. Čtyři měsíce v pohraničí mě přivedly k neoddiskutovatelnému závěru: stal se ze mě dokonalý vyvrhel. Neulovil jsem nic, co by stálo za řeč, zabloudil jsem všude, kam jsem přišel, a zdálo se, že každá osoba, s kterou jsem se setkal, si našla víc než dobrý důvod, aby mě oloupila nebo zabila. Někdy obojí. (Str. 9).

Černé znamení
Autor Sebastien de Castell
Překlad Peter Kadlec