Recenze: Kristina Ohlssonová – Potopa

5

To je otázka, kterou si po přečtení Potopy, šestého, údajně závěrečného dílu série kriminálních případů s vyšetřovateli Fredrikou Bergmanovou a Alexem Rechtem autorky Kristiny Ohlssonové položí asi každý čtenář. Než se pokusíme nalézt odpověď, pojďme se podívat, jaké „finále“ pro oblíbené policisty připravila autorka, známá tím, že si dokáže se čtenářovou zvědavostí pohrát jako kočka s myší.

Nejnovější díl je hodně komplikovaný, jedná se o několik souběžných, ale na sobě nezávislých dějových linií. Případ začíná ve chvíli, kdy je nalezen v křesle před krbem ve vlastním domě zastřelený starší muž. Na malíčku má snubní prsten své dcery. V další dějové lince majitel pohřebního ústavu ohlásil na policii, že jeho bratr zmizel namísto plánovaného přesídlení do Austrálie. Policisté mu však nevěnují velkou pozornost, považují ho za potížistu, co vidí problémy, kde nejsou. Ve stejný okamžik bojuje žena uvězněná se svou rodinou v domě na samotě o život svůj a svých dětí, zatímco se z jejího muže stává velmi nebezpečný člověk. Jak tyto zdánlivě odlišné případy spolu souvisí? Pojítko objeví policisté v minulosti. Alexovi totiž začne posílat anonymní dopisy člověk, který vzal spravedlnost do svých rukou a rozhodl se potrestat to, co zůstalo v minulosti nepotrestané.

Kristina Ohlssonová vystudovala politologii, pracovala mimo jiné na švédském ministerstvu zahraničních věcí a policejním prezidiu. To se odráží i v jejích románech, je zřejmé, že ví, o čem píše, nevaří z vody. Oblíbenost autorky spočívá také v tom, že přináší nejenom napínavý kriminální případ, ale podrobně zachycuje i osobní příběh postav, které často řeší velmi složité problémy a dávají tak detektivnímu románu další – psychologický – rozměr. A zde možná najdeme kořeny velké čtenářské obliby Fredriky i Alexe, zažili jsme s oběma hrdiny spoustu zvratů a složitých okamžiků, nejenom v pracovním, ale i osobním životě, a tím se nám stali mnohem bližší.

Pokud jste předchozí díly četli v nedávné době, budete ve výhodě, mně však v některých případech dělalo potíže si vzpomenout, kdo je kdo a o co vlastně tenkrát šlo. A mé občasné tápání nevyřešil ani závěr knihy, tentokrát nepřinesl gradaci, jakou čtenář s ohledem na předchozí díly série očekával, kdy každý detail do sebe přesně zapadl. V Potopě zůstalo několik nevyjasněných míst a čtenář může jen odhadovat, co se vlastně přihodilo.  Působilo to na mě tak, že se autorka už co nejrychleji chtěla obou vyšetřovatelů zbavit a začít pracovat na něčem jiném.

Na otázku, jak to nakonec s Fredrikou a Alexem bude, odpovídá autorka v Doslovu a poděkování:

Myslím, že kniha, kterou jste právě dočetli, bude posledním románem ze série o Fredrice Bergmanové. Píšu, že si to myslím, protože úplně jistý si člověk samozřejmě nikdy být nemůže. Fredrika i Alex jsou stále naživu a těší se dobrému zdraví, takže kdo ví – jednoho dne možná znovu spojí síly při pátrání po nějakém úděsném pachateli. Teď to nicméně vypadá, že žádné další pokračování nebude. (Str. 439).

Je ale všeobecně známo, že není pro autora jednoduché přijít s novým hrdinou, aniž by ho fanklub předchozího hrdiny nekritizoval a nevolal po návratu oblíbence. O tom by mohl vyprávět třeba Nesbø s jeho Harry Holem. A vzhledem k tomu, že série s jiným jejím hrdinou – Martinem Bennerem – nebyla čtenáři přijata s velkým nadšením, dá se podle mého názoru očekávat, že se k Fredrice a Alexovi jednou vrátí. A něco mi říká, že by nakonec spolu mohli Alex s Fredrikou tvořit nejenom pracovní tým. Ale to se necháme překvapit. Každopádně budeme paní Ohlssonové držet palce, aby i její noví či staronoví hrdinové měli stejný úspěch jako Fredrika s Alexem, protože to bude nejlepší i pro nás, čtenáře jejích knížek.

Potopa
Autor Kristina Ohlssonová
Překlad Martina Kašparová