Recenze: Natalja Ščerba – Časodějové – Časogram

5

Natalja Ščerba líčí v pátém díle knižní série Časodějové s názvem Časogram dobrodružství mladé Vasilisy a jejích kamarádů. Dívka pokračuje ve snahách odhalit zbraň, která by Feše a celou Eflaru ochránila před mocným duchem Astragorem. A nadále se seznamuje s časodějnictvím a učí se ovládat svůj talent.

casodejova-casogramAstragor se pokusil zmocnit Feše, Severin Ohnivý však vzal ohroženého Dragocije a jeho sestřenku pod svou ochranu. Nebezpečný duch je nyní sice oslaben, ale nic netrvá věčně. Vasilisin otec i její babička, Černá královna, podnikají kroky proti Astragorovi. I Vasilisa a její kamarádi se snaží odhalit tajemství železného úlomku a mapy ve snaze pomoci v boji proti nepříteli. Astragor je ale o krok napřed a brzy dá osobě opět vědět.

Pátý díl série Časodějové nabízí to, na co je čtenář zvyklý z předchozích knih. Hlavní hrdinka opět objevuje divotvornosti Eflary, stejně jako vynálezy šikovných hodinářů. Autorce se rozhodně nedá upřít bohatá představivost. Stejně tak lítají mezi mladými časoději facky a Fešovo chování vůči Vasilise zůstává nadále podivné. Nejmladší Ohnivá je v tomto dílu často zmítána hněvem.

A Vasilisa se neovládla.

Přiskočila k Fešovi, chytila ho za ramena a ze všech sil s ním zatřásla. Sice s ním ani nepohnula, ale vyvolalo to silný dojem.

„Co – to – děláš?“ pronesla hlasitě a zřetelně, s očima upřenýma do těch jeho. „CO TO ZASE DĚLÁŠ?!“

„A co jako dělám?“ zeptal se strnule Feš a užasle o krok ucouvl. (Str. 290)

Jelikož dívka oslaví na stránkách Časogramu své čtrnácté narozeniny, je možné, že je tak nepřímo odkázáno na nástup puberty. Stejný neduh postihuje také další náctileté postavy. V dnešní tvorbě je vhodné, aby se ženské protagonistky dokázaly ubránit. Vasilisa tak kromě časodějnické výuky dostává i lekce v boji. Bez tohoto prvku bych se obešla, působí na mě až příliš podbízivě.

City a nelogické jednání nejsou ale vyhrazeny pouze mládeži. I dospělým postavám je připisováno chování, které pro mě bylo nepochopitelné. Stačila jednoduchá pomluva a došlo k rozeštvání rodiny. Uražená pýcha pak zase zabránila k objasnění skutečného stavu věcí.

V tomto díle dochází ke gradaci příběhu. Jsou tak například odhalena některá tajemství a tím vysvětleny pohnutky, které postavy vedly k určitému jednání. K vyostření dění také napomáhají úmrtí, ostatně i na deskách knížky je uvedeno, že v příběhu dojde k prvním ztrátám. Spisovatelka se vskutku pouští do prosévání postav. První úmrtí na mě nicméně působilo nepatřičně. Postava, s jejíž charakteristikou se autorka příliš nezabývala, se zcela nelogicky pustila do boje, který nemohla vyhrát. Její pohnutky jsou jen tak ledabyle zmíněny mezi řečí.

I v jiných pasážích jsem získala dojem, že má autorka problém s dramatickou stavbou příběhu. V předchozím ději bylo důležitě zmíněno, že dojde k podstatné události uvnitř jedné hodinové věže. Onen důležitý okamžik byl ale pro mě osobně zklamáním. Mnoho povyku pro nic.

Jako v předchozím, i v tomto díle jsou zmíněny památky reálného světa. Své místo na stránkách knihy si vysloužil i Pražský orloj. Vasilisa navštíví například Big Ben, významnější role se dostane ruské Spasské věži.

Dívka objevuje nové jevy v Eflaře, zabývá se časodějnictvím a svým darem, dále se učí bojovat. Autorka velice zdařile líčí různé divy a vynálezy. Dramatické scény představují potíž, kterou se snaží překonat například usmrcením postav. Uznávám, nejsem cílová skupina této tvorby, ale posun příběhu mě nezaujal. Představených úkazů a zákonitostí je pro mě už tolik, že v nich ztrácím přehled. Pokud ovšem patříte mezi fanoušky Vasilisiných dobrodružství, nebudete zklamáni.

Časodějové – Časogram
Autor Natalja Ščerba
Překlad Martina Pálušová