Recenze: Alafair Burke – Manželka

Jason Powell, úspěšný profesor ekonomie, autor bestselleru Rovnostářství a šéf firmy FSS Consulting, poskytující investorům služby v otázkách prověření v oblasti lidských práv a sociální spravedlnosti. Angela, žena z nižší společnosti s pohnutou minulostí, pro niž sňatek s Jasonem znamená možnost pevně zavřít dveře od její 13. komnaty a už se nikdy nedívat nazpět. Kolem těchto dvou postav vystavěla spisovatelka Alafair Burke děj svého nového románu Manželka.

knihaJakkoli se okolí může zdát manželství Jasona a Angely nevyrovnané, tito dva tvoří šťastný pár. Jason ví o minulosti své ženy úplně všechno, přesto upřímně miluje nejen ji, ale i nevlastního syna Spencera. Všechno se však má již brzy změnit. Jason je obviněn jednou ze svých stážistek ze sexuálního obtěžování. Krátce na to přichází obvinění ještě mnohem horší… Děj knihy začíná pomalu gradovat a spisovatelka Alafair Burke má svého čtenáře dokonale polapeného. Teď už knihu neodložíte, dokud nebudete znát pravdu.

Je Jason Powell opravdu vinný? Má Angela větší strach z obvinění svého muže, nebo z toho, že média obrátí svou pozornost na její rouškou zahalenou minulost? Skutečně jejich manželství nemá vůbec žádné trhliny? Nakolik jsou obvinění vznesená proti Jasonovi pravdivá? Do jaké míry jsou domnělé oběti nevinné a viníci vinní?

Autorka knihy, americká spisovatelka Alafair Burke, není v knižním světě žádným nováčkem. Na svém kontě má již dvanáct samostatných knih a dvě bestsellerové série. Za svůj předposlední román The Ex byla nominována na cenu Edgar. Její zatím poslední počin, román Manželka, získal velmi rychle po svém vydání označení „kniha měsíce“ hned na několika různých platformách (např. uznávané knihkupectví Barnes&Noble, Amazon, časopis Oprah, týdeník Entertainmnet Weekly). Velký potenciál knihy neunikl ani filmovému průmyslu a v současné době se podle námětu připravuje filmové zpracování. Autorem scénáře bude sama Alafair Burke.

Ačkoli je kniha Manželka označována jako thriller, připomíná spíše velmi kvalitně zpracovanou detektivku. Není divu – Alafair Burke má vystudovaná práva na Stanfordské univerzitě a ve svých knihách intenzivně čerpá ze zkušeností, které získala jako státní prokurátorka. Převážná část knihy se tedy odehrává z pohledu vyšetřování. Autorčin smysl pro spravedlnost a láska k právu se silně odráží i v jedné z výrazných postav knihy, a to v detektivovi Corrine Duncalové.

Alafair Burke využila v románu poměrně častý způsob vyprávění, kdy se v jednotlivých kapitolách střídá ich-forma s neutrální er-formou. Hlas vypravěče patří hlavní postavě, Angele Powellové. Dynamiku a objektivnost knihy poté dotváří kapitoly psané neutrální er-formou. Způsob vyprávění už jakoby naznačuje celkové vyznění knihy – nic není černobílé, žádná z postav není jen dobrá nebo špatná. Dokonale vykreslená psychologie jednotlivých postav z nich dělá živoucí bytosti, jejichž jednání je v mnoha případech snadno pochopitelné.

Pokud máte chuť zpříjemnit si dlouhé zimní večery kvalitním thrillerem, který vás dokáže udržet v nejistotě a napětí až do posledních stránek, s knihou Manželka rozhodně nesáhnete vedle.

Přikývla jsem. Všechno se rozpadalo. Od té doby, kdy mu řekl jeho agent, že plánovaná kniha má ambice stát se na trhu bestsellerem číslo jedna, jsem měla tenhle strašný pocit, že už nikdy nic nebude tak, jak bývalo. Všechno, co jsem chtěla, bylo stát se Angelou Powellovou, manželkou a matkou, s pevnými pravidly, rituály a zaběhlými rutinami. Dobré a nudné. Kdybych si mohla něco přát, vymazala bych povědomí celého světa o mé existenci předtím, než jsem se znovu objevila v East Hamptonu se Spencerem. (Str. 161).

Název knihy:     Manželka
Autor:     Alafair Burke
Překlad:     Lubomír Veselý