Recenze: Šárka Rosová Váňová – Moje dětství na draka

Dokazuje to kniha Šárky Rosové Váňové Moje dětství na draka, která vyšla v nakladatelství Kniha.je. Šárka v ní vypráví svůj životní příběh od raného dětství až do puberty (1973 – 1981). A nebylo to právě jednoduché, co si budeme povídat. Rodiče byli přísní, pro ránu nešli daleko a Šárka se musela pěkně ohánět. Jak doma, tak v tatínkově práci, kde pravidelně po škole pomáhala.

knihaMoje dětství na draka je hořce humorný biografický román, který střídá vzpomínkové kapitoly s deníčkem malé Šárky. Autorka v něm vzpomíná na své dětství, rodiče, kamarády i babičku a dědečka, se kterými se dlouho nestýkala. Když k nim konečně našla sama cestu, jako by byl její život laskavější a vřelejší. Ale i babička s dědou uměli být přísní a drželi malou Šárku zkrátka.

Rodina byla chudá. Otec pracoval jako fotograf ve fotoateliéru a maminka mu tam časem začala pomáhat. Focení tehdy příliš nevynášelo a otec byl nucen, stejně jako plno dalších lidí v tehdejší době, plnit plány. Denně produkoval stovky i tisíce fotek a malá Šárka po škole chodila do ateliéru za ním. Stála u misek s chemikáliemi, míchala v nich fotky, anebo stála u stroje na jejich leštění.

I přes to, že byla nucena rodičům pomáhat, bylo její dětství velmi zajímavé. Stejně jako mnoho z nás, i ona si užívala lumpárny, kamarádství, hádky a neshody, ale i platonickou lásku, se kterou se svěřovala právě svému deníčku.

Autorka se živí jako moderátorka, momentálně pracující pro Country rádio. Na textu je znát, že má bohatou slovní zásobu a umí se velmi dobře vyjadřovat. Snad i díky tomu je text velmi čtivý a svižný. V knize nenajdete žádná hluchá a nudná místa a i když je příběh místy smutný, Šárka ho vypráví s takovým nadhledem, že se každou chvíli přistihnete s úsměvem na rtech.

Knihu Moje dětství na draka doporučuji nejen těm, kteří v komunistické éře své dětství prožili a chtějí si na něj zavzpomínat, ale i těm, kteří by se o něm chtěli něco dozvědět. Šárka je k tomu osobou povolanou a její knížka by se klidně mohla dávat jako povinně volitelná četba na školách.

Název knihy:     Moje dětství na draka
Autor:     Šárka Rosová Váňová
Překlad: