Recenze: Anne Frasierová – Nejsem mrtvá

5

Představte si, že vás unesou. Čekáte to nejhorší v podobě smrti. Jenže! Přijde něco mnohem horšího, než je smrt. Nemožné? Pak se ještě na moment vraťte do svých představ. Únosce vás vězní v tmavé kobce, a ačkoliv vám dá najíst, ošklivě vás mučí. Přesně to se stalo Jude Fontaineové, hlavní postavě knihy autorky Anne Frasierové s názvem Nejsem mrtvá.

Mladá žena, které září oči, nikdy nezkazí žádnou legraci, kolem usměvavého obličeje hnědé vlasy. Jiný záběr. Tváře propadlé, bílé zplihlé vlasy, nebo lépe jak ji vnímá okolí – Nezvěstná kolegyně byla přibližně v jeho věku – něco kolem pětatřiceti. Tahle ženská je o hodně starší a vlasy má bílé, ne hnědé. Nejspíš houmlesačka. Mentálně vyšinutá. (Str. 15).

Dvě podoby detektiva Jude Fontaineové, před a po únosu. Zmizela, když si šla zaběhat. Objevila se po třech letech, kdy se jí podařilo zneškodnit svého věznitele. Její kroky nejdříve vedly domů, protože to byla právě myšlenka domova, která ji držela „nad vodou“. Pohled na nový protějšek svého tehdejšího přítele ji ale donutí se otočit a zamířit na policejní stanici. Chce zpět svou práci detektiva, byla přece dobrá. Proč by nemohla navázat na své předchozí úspěchy? Není přece mrtvá! „Osobně bych se obával, že se zhroutí, až se ocitne v nějaké stresové situaci. Někomu stačí malá zátěž. Za parťáka ji rozhodně nechci.“ (Str. 51).

I přes námitky Uriaha Ashbyho je to on, kdo nyní s Jude musí spolupracovat a najít s ní společnou řeč. Začnou spolu pracovat na případu mrtvé dívky, jejíž tělo bylo objeveno v jezeře. Jasná sebevražda, vždyť měla kapsy nacpané kamením. Jude si je jistá, že se někdo dopustil chladnokrevné vraždy. Navíc se zdá, že je tato nešťastná událost spjatá se zmizením jiných teenagerek a nejen jich. Fontaineová cítí, že do všeho zabředává osobně a že vymanit se z cely ve své mysli není tak jednoduché, jak byla přesvědčená.

Anne Frasierová získala za knihu ocenění International Thriller Writers Award 2017, na což upozorňuje papírový přebal. Rozhodně se nejedná o klamavou reklamu. Frasierové se povedlo stvořit neotřelou vyšetřovatelku s celoživotním stigmatem, jejíž životní příběh je skvěle zakomponován do děje. Vyšetřování vražd a zmizení mladých žen je doplňováno nejen Judinou minulostí, ale také Uriahovou, další z důležitých postav. Jednotlivé události se propojují postupně, až dospějí ke gradaci. Nečekejte žádný wow efekt, nic přehnaného. Autorka se nevyžívá v žádných výstřelcích a těžko uvěřitelných scénách. Kapitoly jsou kratší, jejich ukončení je načasováno tak, abyste okamžitě pokračovali dál ve čtení. Perfektní způsob, jak vtahovat čtenáře do děje víc a víc.

Zkrátka a dobře, nejde než knihu doporučit. Jestliže v ní najdete stejné zalíbení, určitě vám udělá radost informace, že Nejsem mrtvá je prvním dílem z chystané série Tajemství detektiva Jude Fontaineové. Ve své domovině Frasierové vyšel již druhý díl (The body counter) a já věřím, že se brzy dočkáme českého vydání.

Název knihy: Nejsem mrtvá
Autor: Anne Frasierová
Překlad: Jana Vlčková