Recenze: Michael Crichton – Dračí zuby

Michael Crichton byl mužem mnoha talentů. Proslavil se jako spisovatel, producent, scénárista i režisér a podílel se na vzniku řady více i méně slavných knih a filmů. Jeho patrně nejznámějším dílem je Jurský park, především díky filmovému zpracování Stevena Spielberga, ale v současné době si velké uznání vydobyl i seriál Westworld, navazující na Crichtonem režírovaný film ze 70. let minulého století. Přestože Michael Crichton podlehl roku 2008 rakovině, vydalo nyní nakladatelství Plus jeho novou knihu Dračí zuby. Mimochodem je taky trochu o dinosaurech.

knihaCrichton psal Dračí zuby již od roku 1974 a v jeho pozůstalosti je našla a jejich vydání iniciovala jeho manželka Sherri. Příběh knihy se odehrává v letech 1875 až 1876 ve Spojených státech amerických. Na západě severoamerického kontinentu stále vystrkovali růžky odbojní indiáni a schylovalo se ke slavnému střetu Sedícího býka a generála Custera u Little Bighornu. Hlavní hrdina knihy je bohatý filadelfský hejsek William Johnson, toho času nepříliš zapálený student Yale. Díky rivalitě s obdobně založeným spolužákem a vlastnímu chvástání se přidává k paleontologické výpravě mířící na nezkrocený západ a jeho život se převrátí vzhůru nohama.

Pozadí příběhu je velmi atraktivní nejen k vůli zvolenému prostředí a době Williamova dobrodružství, ale i skutečnosti, že se zapojí do jedné z nejslavnějších vědeckých rivalit. Putuje totiž nejprve se skupinou slavného průkopníka americké paleontologie O. C. Marshe a později i s jeho protivníkem, neméně proslulým E. D. Copem. Pokud jste o této dvojici šílených hledačů dinosauřích kostí nikdy neslyšeli, vězte, že jejich vzájemná nevraživost se stala legendární a vytrvala až za hrob, když si jeden z nich nechal posmrtně změřit obsah lebeční dutiny a požadoval totéž i po svém sokovi, aby tak s konečnou platností prokázal, kdo z nich měl větší mozkovnu. Tato zhoubná soutěž však měla za následek i obrovské množství nalezených dinosauřích pozůstatků a zaznamenání do té doby neznámých druhů. Velké množství slavných dinosaurů jako jsou stegosaurus, triceratops, allosaurus, apatosaurus či diplodocus nalezli právě tito dva.

Přibližně první polovina knihy se věnuje přípravě a putování s paleontologickými expedicemi. Druhá je spíše western, jakmile se William ocitne sám a bez prostředků v nechvalně proslulém městě Deadwood. Mnohé osobnosti divokého západu se v knize objeví též, v čele s Wyattem Earpem.

Crichton své vyprávění z pohledu třetí osoby oživuje deníkovými záznamy Williama i některých dalších postav a dopisy. Kniha se i díky tomu čte takřka sama. Přestože pojednává o minulých vědeckých výpravách, čtenář se nemusí bát krkolomného či suchého vyprávění ani přehršle odborných výrazů. Ostatně Dračí zuby nejsou historickým románem či snad záznamem pravdivých příhod. Michael Crichton umně využil skutečné postavy a události, ale namíchal z nich vlastní příběh. Je velmi sympatické, že se k tomu na konci knihy přiznává a některé záměrné nepřesnosti uvádí na pravou míru.

Dračí zuby se patrně nestanou literární klasikou. Jejich výjimečnost spočívá především v tom, že vyšly takřka deset let po skonu svého autora. Je to velmi dobře napsaný čtivý příběh, který využívá pozadí slavného vědeckého sporu a divokého západu tak, jak ho známe z literatury a filmů. Pokud vás něco z toho jen trochu zaujalo, nebudete se díky průvodci Michaelu Crichtonovi ani na chvíli nudit. A to není málo.

Název knihy:     Dračí zuby
Autor:      Michael Crichton
Překlad:     Johana Tkáčová