Recenze: Stéphane Garnier – Chovejte se jako kočka

5

Kočka je váš nejlepší kouč. To tvrdí Stéphane Garnier a jeho čtyřnohý mazlíček Ziggy v knize Chovejte se jako kočka od nakladatelství JOTA. A možná mají pravdu. Vždyť kočka je svobodná, klidná, zvědavá, hrdá, odolná, elegantní a nezávislá. Všechny důležité vlastnosti má, tak proč je od ní neodkoukat?

Inspirovat se kočkou? To je výzva. Kočka totiž všechno pochopila. Má tolik záviděníhodných vlastností, které můžete snadno rozvíjet i ve svém každodenním životě. Autor knihy vám krok za krokem vysvětlí, jak pozorováním kočky zlepšit svůj život. Buďte i vy zvědaví, buďte zen i nároční. Záleží na vás, jak budete jednat, myslet, očekávat! Už nebudete podléhat rozkazům ani tlakům všedního života. V kanceláři, v rodině nebo mezi přáteli vám kočka pomůže lépe zvládat stres, tříbit vaši nezávislost, zvyšovat vaše charisma.

Stéphane Garnier a Ziggy nám nabízejí udivující příručku nabitou vynalézavostí, kočičími větami a mazanými radami. Návody se rychle čtou. Každá myšlenka je sepsána v krátké kapitole. Tu pro větší názornost doplňují výroky o kočkách od známých osobností. Některé jsou výstižné, jiné vtipné a jiné vedou k zamyšlení. Nikdy v životě bych nevěřila, že je jich tolik.

Kniha je o rozvoji osobnosti, ukazuje dnešní realitu a nabízí způsob, jak se s uspěchanou dobou vypořádat. Určitě už jste některé rady uvedené v knize slyšeli, jiné s vámi mohou zarezonovat kvůli novému pochopení vaší situace. I tak vždy platí jedno jediné, naučte se milovat sami sebe, nikdo jiný to za vás neudělá. To je ta nejdůležitější zásada, která se skutečně vyplácí.

Problémem mnoha rozvojových knih je v tom, že vám sdělí váš ideální cíl, možná rozpletou nějakou vaši obtíž a dovedou vás k pochopení situace. Knížka Chovejte se jako kočka ukazuje reálný příklad ze života. Co je snazšího než si v našich končinách představit kočku? Čtyřnohého mazlíčka, názornou pomůcku a živoucí vzor, který nám může být inspirací v tolika směrech. Ilustrace zásad na chování a jednání kočky může být trochu zjednodušující, ale je výstižná.

Současně kniha Chovejte se jako kočka klade reálné cíle. Ani kočka se nesnaží být někým jiným, nesnaží se být lvem, králem zvířat. Nesnaží se být ani psem, a už vůbec se na to za sebe nezlobí, nebo se netýrá dietou, nechodí na plastické operace a nevzdychá před zrcadlem. Ví, kým je, a je na to náležitě hrdá. Možná není tou nejlepší kočkou ve čtvrti, ale rozhodně jí to nebrání v tom, aby byla spokojená sama se sebou a byla šťastná.

Knížku Chovejte se jako kočka je proto možné doporučit všem, co se rádi zamyslí nad svým životem a chtějí najít inspiraci v reálném životě. Ne ve vyumělkovaném obrázku celebrit nebo nejúspěšnějších podnikatelů, ale ve vzoru prostém a živoucím. V kočce. A pak už nezbývá nic jiného, než zaklapnout knihu a uvést nové poznatky do skutečného života. Dovednosti a schopnosti jsou důležité, nejenom ideje.

Chovejte se jako kočka
Autor Stéphane Garnier
Překlad Jitka Řihánková