Recenze: P. C. Castová – Z vůle luny

Z vůle luny je nejnovější kniha známé autorky P. C. Cast, kterou si čtenáři oblíbili díky dvanáctidílné sérii Škola noci, která byla ještě rozšířena o několik povídek týkajících se hlavních hrdinů upírského příběhu. Autorka nyní přichází se zcela jiným světem, který neobývají upíři, ale například zloději kůží, kteří stahují své oběti.

knihaMari žije v táboře poutníků, stejně jako její matka je Luňanka a s pomocí Měsíce dokáže z jejich lidu smývat nemoc, která ženy uvrhne do deprese a z mužů udělá agresory. Poutníci se kromě nemoci musí vypořádat s kumpány, kteří je zotročují, považují za méněcenné, bezstarostně je loví a nechávají pracovat na jejich farmách. Mari je navíc jediná svého druhu, je totiž kumpánka i poutnice. Jejich rody se nemají v lásce, ale i přes nepřízeň osudu se její rodiče zamilovali, ovšem nedopadlo to dobře. Odmalička musí Mari skrývat svou pravou podstatu, která si ji přesto najde. Kumpáni jsou známí tím, že si je psi vybírají za společníky, jeden ovčák si tímto způsobem vybral i Mari. Kumpáni se psa vydají hledat a narazí přitom na osadu, kde žije Mari. A začnou se dít věci.

Autorka tentokrát přišla se zcela novou sérií, novými postavami a světem, ve kterém spolu bojují různé skupiny obyvatel. Jde o dobrodružné dílo, které je plné násilí, smrti, bojů, trápení, ale i naděje a lásky. Z vůle luny přináší zamotaný příběh, proložený vtipnými dialogy, které se střídají s emotivními scénami a krveprolitím.

Kniha je psána er-formou, vypravěč se točí kolem hlavní hrdinky Mari, která se svou matkou pomáhá poutníkům od nemoci, kolem Mrtvého zraku, který patří ke zlodějům kůží, a Nika, který je synem vůdce kumpánů. V průběhu děje se postavy zásadně vyvíjejí. Tváří v tvář pravdě mění své zásady i pohled na svět.

Autorka upozorňuje na nevhodný způsob života společnosti, který ničí planetu. Díky příběhu se dostáváme do budoucnosti, kde Slunce svým žárem zničilo elektřinu a znemožnilo tak použití většiny strojů a zařízení. Lidstvo odkázané na nejmodernější technologie bylo v koncích, navíc samotná Země uštědřila národu, který ji soustavně ničil, tvrdou ránu, zaplavila velké množství pevniny.

Na více než šesti set stránkách se rozkládá napínavá fantasy, prostoupená nejrůznějšími legendami a příběhy, které dokreslují spletitou historii obyvatel Země. Z vůle luny je poměrně obsáhlý příběh, který k nelibosti čtenářů končí otevřeně, takže musíme netrpělivě čekat na pokračování.

Autorka v závěru děkuje své kamarádce za krásné ilustrace, kterých jsme se bohužel my v českém vydání nedočkali. Myslím, že ilustrace by knize jedině prospěly. Zvláště, když kreslení hraje důležitou roli v Mariině životě.

P. C. Cast si stejně jako v předchozí sérii zakládá na silných, schopných a nepostradatelných ženských hrdinkách. Ženy popisuje jako bohyně, ty, kterým by se muži měli klanět. Stejný námět použila i ve Škole noci, jejíž nedílnou součástí byly modlitby k matce Zemi. Tato kniha v žánru young adult se nebojí krve ani drsných či hrůzostrašných scén. V knize nechybí milostná linka, která je ovšem teprve v začátku a rozhodně netvoří hlavní část, ta patří poznávání hrdinů, jejich tradic, minulosti a kulturních hodnot.

Jde o první díl provázané série, která je plná magie a krutosti. Z vůle luny je takové rozjezdové dílo, ve kterém se teprve seznamujeme s novým světem. Úvodní kapitoly se poněkud táhly a obsahovaly hodně hluchých míst. Napětí a akce se objevily až mnohem později, na druhou stranu tyto kapitoly vynahradily pomalý rozjezd.

P. C. Cast je americká autorka paranormálních romancí, která pracuje jako středoškolská učitelka.  Narodila se v Illinois, avšak během dětství střídavě bydlela i v Oklahomě. Po střední škole nastoupila do vojenského letectva Spojených států.  Zamilovala si nejen mytologii, ale i koně. Se svojí dcerou se do žebříčku bestsellerů dostala díky sérii Škola noci, dále napsala sérii Goddess Summoning a Partholon.

Ukázka:
„Potkali jste se náhodou,“ promluvila Mari a přejela prstem po podobizně svého otce. „Neměla ti dovolit, abys ji spatřil, ale udělala to. Neměla tě milovat, ale milovala. Řekla mi, že poznala tvé srdce, jakmile se ti poprvé podívala do tváře, protože v ní spatřila velkou laskavost.“ Mari se odmlčela a zvedla prst, ba s ním přejela po vlastním obličeji. „Jenže se musíme skrývat – musíme tajit, co mezi vámi bylo, protože kumpáni a poutníci se nesmí družit, nesmí se milovat.“ Opatrně papír pohladila, jako by se dotýkala otce, s nímž se už nikdy nesetká. (str. 51)

Z vůle luny
Autor P. C. Castová
Překlad Renata Heitelová