Recenze: Tamara McKinley – Slibuji ti, Annabelle

5

Kniha Slibuji ti, Annabelle vypráví o mladé zdravotní sestře Annabelle, která je nucena opustit Anglii kvůli konfliktu se svým otcem. Jejím útočištěm se stane Paříž – město bohémů a lásky, která číhá doslova na každém kroku. Ač původní snahou bylo “pouze” nalézt zaměstnání, osud Annabelle přihrál do cesty i osudovou lásku a otevřenou náruč své tety. Šťastné období je však velice brzy narušeno španělskou občanskou válkou, do které se Annabelle společně se svým přítelem Henrym zapojí. Současně s válkou začne divoký kolotoč situací, které naprosto změní život naší dvojice i řady dalších lidí.

Autorkou tohoto zajímavého románu je poměrně známá spisovatelka retrospektivních a historických románů Tamara McKinley.

Jak již bylo řečeno, hlavní postavou příběhu je zdravotní sestra Annabelle, která se rozhodla opustit rodnou Anglii a začít nový život v Paříži. Jedná se o zdánlivě jemnou a nezkušenou dívku, která se seznamuje nejen s novým městem, ale především s nezkrotnými a bohémskými umělci. Ovšem Annabellina pravá povaha se čtenáři zjeví až v průběhu románu, kdy se ukáže, že pod jemnou slupkou se skrývá velice odvážná a vytrvalá žena, která s přehledem zvládne i těžké podmínky na frontě a tvrdé rány v osobním životě.

Slibuji ti, Annabelle je poměrně netradičním zástupcem ženských historických románů. Její hlavní odlišnost trochu vyplývá i z doby a míst, kde se velká část příběhu odehrává – 30. léta v Paříži a především pak ve Španělsku na válečné frontě a v zákopech. Autorka v románu popisuje válečné podmínky velice realisticky a styl popisu v mnoha místech připomíná známý román Na západní frontě klid E. M. Remarqua.

Román je napsán velice čtivým způsobem, ze kterého je sice na dálku cítit láska a romantika, ale přesto nelze hlavní zápletku a především závěr odhadnout hned na počátku, jak tomu bohužel často u podobných knih bývá. Navíc napomáhá čtenáři velice obrazně představit nejen bohémskou Paříž 30. let minulého století, ale také nelidské podmínky na frontě a ve vojenských lazaretech.

Za zmínku bezpochyby stojí i zajímavá obálka, která sice může čtenáře mírně zmást, protože příběh rozhodně není tak slunečný jako fotografie. Přesto však v sobě nese jisté poselství, které se prolíná i samotným příběhem.

Slibuji ti, Annabelle je knihou, která bezpochybně osloví nejen romantické duše, ale také čtenáře, jež se chtějí seznámit s válečným prostředím jemnější formou, než jsou tvrdé a nelítostné válečné romány. Příběh bych doporučila i čtenářům, kteří nemají rádi prvoplánové romantické knihy, kde závěr je odhadnutelný již po několika stránkách, protože to u této knihy rozhodně nehrozí.

Slibuji ti, Annabelle
Autor Tamara McKinley
Překlad Hana Černá