Recenze: Pavel Brycz – Největší muž na světě

5

Nová kniha Pavla Brycze Největší muž na světě se vrací do minulosti –té, kterou už pomalu zapomínáme, i té nedávné. A to i přesto, že žijeme v době, kdy existence legionářů už není tajemstvím, které komunisté žárlivě střežili. Bohužel, i když tajemství mají lidé rádi, nestojí o informace, které jsou snadno k mání.

Autor zvolil vyprávění prostřednictvím malého chlapce, který postupně odkrývá jinou historii, než se mu snaží do hlavy vtloukat ve školce a také v rodině, která se snaží žít v socialistickém státě nenápadně a konformně. To mu umožnilo implantovat do knihy motiv tajemství a jejího postupného odhalování.

Jak hlavní hrdina a vypravěč v jedné osobě dospívá, dokáže stále lépe rozlišovat mezi pravdou a lží. Současně se však učí přimhouřit oči před nepravdami, které svým způsobem slouží dobré věci. Autor ale svému mladému hrdinovi kvůli tomu žádné trauma nepřipravil, empatie je pro něj důležitější, než pravda za každou cenu.

I když obrázek na přebalu, postava malého hocha v úvodu a název knihy evokují literaturu pro děti, jsou v ní prvky, které jsou určeny spíše starším nebo dospělým čtenářům. Rodina, s níž nás autor seznamuje, není ani zdaleka harmonická. Své sehrává alkohol, a zatímco dítě vnímá svého strýce a tetu, naložené stále v lihu, jako podivíny, jako odrostlý poznává, jak destruktivně působí na jeho sestřenici. Ani život rodičů není zcela idylický, ale disharmonie v jejich vztahu si čtenář může všimnout pouze z drobných náznaků.

Mást může podtitul knihy, který zní Legionářské romaneto. Romaneto jako epický žánr je zcela jasně definovaný už od dob Jakuba Arbese, potažmo Jana Nerudy, jenž mu dal název. Tajemství, předestírající se před čtenářem, není nijak dramatické, a rozhodně v sobě nezahrnuje tajemné jevy, které by se později vysvětlily racionálním způsobem. Pokud autor termín zamýšlel jako zdrobnělinu, pak by bylo možní ho s mírným pokrčením ramen akceptovat.

Poněkud rozpačitý dojem vyvolává dramatický závěr knihy. Pavel Brycz je velmi zkušený vypravěč a jeho prózy pro dospělé vynikaly hladkým během děje se širokým záběrem, který přinášel čtenáři požitek z plynutí slov. V knize Největší muž na světě závěr drhne, jako kdyby mu autor chtěl ponechat punc knihy pro děti a přitom použít aktuální a velmi vážné téma. Směřování textu se pak podobá rozhodování Buridanova osla mezi dvěma hromádkami sena.

Nelze zcela jednoznačně říct, pro jakou věkovou skupinu je Bryczova kniha určena. Ať je to však jakkoliv, připomenutí existence českých legionářů je dobrý a potřebný krok. Nejsme národem, který by si přehnaně připouštěl nějakou hrdost, ale přes veškerou ironii, kterou se tak rádi – zejména v literatuře – častujeme, jsou v naší historii místa, jež bychom měli znát a vážit si jich.

Název: Největší muž na světě
Autor: Pavel Brycz
Nakladatel: Knižní klub