Recenze: John Curran – Kompletní utajené zápisníky Agathy Christie

Přesně to představuje objemná kniha, která vyšla před nedávnem v Knižním klubu a na jejíž obálce nás láká sama královna detektivek Agatha Christie (dále jen ACh), zamyšlená a s jedním ze svých pověstných zápisníků v ruce. Kniha pojmenovaná Kompletní utajené zápisníky Agathy Christie z pera Johna Currana představuje doplněné a spojené vydání dvou publikací, které jistě obdivovatelé této neobyčejné autorky a odvážné ženy znají – Utajené zápisníky Agathy Christie a Promyšlené vraždy Agathy Christie.

knihaJohn Curran je celoživotní milovník ACh a její dílo má dokonale nastudované. Když se mu dostaly do ruky její jedinečné zápisníky, neváhal a rozhodl se je nejen prostudovat, ale také je přiblížit čtenářům královny detektivek. Vytvořit tak unikátní publikace, ve kterých mohou nahlédnout do zákulisí tvorby jejích skvělých detektivních románů. Z původních dvou výše zmíněných knih nyní Knižní klub vydal kompletní ucelené vydání, z čehož mám velkou radost, protože je to poklad v knihovně. Přesto bych výhrady našla.

Musím zohlednit, že John Curran stál před obtížným úkolem. Vytvořit ediční práci ze zápisníků této autorky, která si do nich psala, co chtěla, kdy chtěla a jak chtěla, skákala z myšlenky na myšlenku, ze stránky na stránku, zpředu dozadu a zase naopak, to nebylo nic jednoduchého. Mezi myšlenkami ke knihám, které se často míchaly mezi sebou, měla zapsány nákupy, dárky pro nejbližší, odjezdy vlaků apod. Navíc kdosi, při pokusu zaevidovat alespoň počet zápisníků, je očísloval, jenže čísla jsou zcela náhodná, nikoli chronologická tak, jak zápisníky vznikaly. Jedním slovem, byl to velký chaos a John Curran stál před úkolem opravdu Herculovským – vše logicky uspořádat a předložit čtenářům.

Popasoval se s tím myslím dobře, i když osobně bych možná dala přednost klasické ediční činnosti, tedy přepsání zápisníků podle čísel, stránku po stránce, tak, jak šly za sebou a k nim pak jednotlivé vysvětlivky autora. Curran však k celkové práci přistoupil úplně jinak. Pojal ji chronologicky, tak, jak vznikala jednotlivá díla autorky, která pak postupně představuje v kapitolách. Na začátku velké kapitoly vždy uvede, jaké knihy se budou probírat, a tudíž budou čtenáři prozrazeny podrobnosti o vraždách, vrazích a zápletkách. V podkapitolách se pak věnoval vždy jednotlivé knize či povídce, představil krátce o čem je, porovnával je s dalšími podobnými díly (ACh i jiných autorů) a samozřejmě nechyběl přepis myšlenek ACh tak, jak byly zapsány v zápisnících.

Pro mě to představovalo poněkud nešťastné řešení. Sice oceňuji práci, kterou si autor dal především s chronologickým řazením a jednotlivým rozborem děl, ale i tak to pro mě byl jeden velký chaos. Podkapitoly k dílům, které jsem dosud nečetla, jsem raději rovnou přeskakovala, protože dopředu nechci znát zápletky a pointy, tedy to nejdůležitější, proč je budu číst. A knihy, které jsem již četla? U těch, které jsem četla nedávno, jsem si opravdu užívala. Je vážně skvělé číst si rozbory a myšlenky autorky, jak vznikaly knihy, které jsem již četla a pamatuji si, o čem byly. Navíc je zajímavé sledovat, že bylo i několik variant, z nichž autorka vybírala tu jedinou, podle ní nejlepší. (I když některá díla vznikala postupně s více řešeními – např. povídka měla jinou pointu, než pozdější román nebo divadelní hra). Bohužel u knih, které jsem četla již před delší dobou a příliš si nepamatuji, o čem byly, jsem byla zklamaná. Krátké představení díla Curranem mi pro rozpomenutí nestačilo, rozborům jsem tudíž moc nerozuměla, pletlo se mi to a měla jsem ve všem hrozný zmatek.

Jsem přesvědčená, že tato publikace rozhodně není určená k tomu, aby k ní čtenář sedl a přečetl ji na jeden zátah. Přesvědčila jsem se o tom, že bude ideální, přečíst si konkrétní knihu ACh a po jejím přečtení si teprve najít v Kompletních utajených zápisnících příslušnou kapitolu a odhalit zákulisí jejího vzniku. Pak se tato publikace stane naprosto geniálním doprovodným materiálem ke knihám ACh a bude pro její čtenáře jakousi biblí.

Jsem rozhodně ráda, že mám tento kus ve své knihovně, protože pro mě představuje doslova poklad. To pravé kouzlo si však vychutnám, až budu zase číst knihy ACh a pak si pročítat, jak vznikaly. A na to se neskutečně těším.

Kompletní utajené zápisníky Agathy Christie
Autor John Curran
Překlad Jan Čermák