Recenze: Danielle Steel – Společný byt

5

Kniha Společný byt vypráví o čtyřech mladých ženách, které společně žijí v jedné z neznámějších čtvrtí New Yorku. Z žen, které se předtím neznaly, se velice rychle stanou kamarádky na život a na smrt, jejichž hlavním cílem je být prostě šťastné. V knize nás každá z hrdinek provede svým životem, ve kterém se snaží nalézt lásku, přátelství a také svou vysněnou kariéru, která by je naplňovala. A že to není cesta úplně jednoduchá, ba naopak někdy pořádné zamotaná, o tom se dozvíte v této romantické knížce.

spolecny-byt

Autorkou knihy, je úspěšná americká spisovatelka Danielle Steel, kterou není třeba podrobně představovat, protože ji jistě zná každý čtenář ženských románů.

Jak už bylo řečeno, hlavní hrdinky románu jsou čtyři – Claire, Abby, Saša a Morgan. Claire je módní návrhářkou ve velmi konzervativní obuvnické firmě, a ráda by se věnovala návrhům vlastních kolekcí. Abby je začínající nadějnou spisovatelkou s prozatím nenaplněnou touhou vydat nějakou svou knihu, která svým talentem plýtvá v experimentálním divadle. Saša se připravuje k atestaci z gynekologie a snaží se skloubit náročnou práci s osobním životem. A poslední Morgan pracuje v úspěšné obchodní kanceláři na Wall Street a ještě vypomáhá svému příteli při vedení restaurace.

Ačkoliv se na první pohled může zdát, že Společný byt je další z řady románů, u kterých jsou zápletka, závěr i děj dopředu odhadnutelné, není to tak úplně pravda. Nelze sice u knížky předpokládat nějaký velice překvapivý závěr, přece jen se jedná o žánr romantiky pro ženy, u kterého je prostě šťastný konec typický. Na druhou stranu ale autorka dokázala do románu velice zajímavě vnořit i nečekané zvraty, zločince a jiné prvky např. z detektivky, které příběh příjemně okořenily.

Jistým nedostatkem knihy je přehlednost a s ní spojená čtivost příběhu. Společný byt je psán velice čtivým a živým způsobem, který dokáže čtenáře udržet v napětí. Zároveň je ale nutné udržovat zvýšenou pozornost, protože přechod mezi vyprávěním jednotlivých hrdinek není nijak graficky zvýrazněn – většinou pouze novým odstavcem – a v několika případech dochází ke změně vypravěčky i uprostřed odstavce. Takže stačí drobná nepozornost a čtenář se může ztratit v tom, čí příběh sleduje. Pozitivní ale je, že toto ztracení není dlouhodobé a souvislost se dá snadno znovu nalézt.

Za zmínku zcela určitě stojí i velice povedená obálka, která dokáže vystihnout hlavní podstatu knížky – přátelství mezi hlavními hrdinkami. Příjemným zjištěním bylo, že propracovaný je nejen přebal, ale také samotná obálka, na které je stejná fotografie jako na přebalu. Na čtenáře tak rozhodně nečeká žádná nudná obálka s názvem a neutrální barvou, jak tomu bohužel často u knih bývá. Pro většinu čtenářů to asi nehraje velkou roli, ale pro mne osobně je velice příjemné vidět, že si nakladatelství dalo práci s grafickou podobou celé knihy, nejen přebalu.

Společný byt je knihou, která bezpochyby osloví každého čtenáře, který si rád odpočine u romantické knihy, kde není pouze romantika, ale jsou propracované i další vztahy, jako například přátelství nebo rodina. Oproti tomu román rozhodně není určen lidem, kteří mají rádi příběh s méně postavami a dějovými linkami, protože tady je jich opravdu více a nepozorný čtenář se dokáže snadno ztratit.

Společný byt
Autor Danielle Steel
Překlad Jaroslava Novotná