Recenze: Ivana Špičková – Strom života

Ivana Špičková je vynikající autorkou rozsáhlých a velmi propracovaných historických románů. Na konci roku 2017 vyšel její nejnovější román Strom života, který je zatím nejrozsáhlejší. Přes šest set stran dramatického a napínavého čtení o starých Keltech vás okouzlí a pohltí od samého začátku.

knihaHlavními hrdiny románu Strom života jsou Allecnos a Lanicos. První z mladých mužů je syn krále keltského kmene Volků, který byl zákeřně zavražděn a připraven o trůn. Všichni Volkové byli nuceni uprchnout, jinak by byli zavražděni. Mezi uprchlíky byli i naši hrdinové, tehdy ještě děti. Jaký je osud syna zavražděného krále a jeho přítele?

S oběma mladíky se setkáváme o několik let později, kdy už jsou dospělými muži. Nemají vlastní zemi a musí se stále ukrývat s ostatními Volky. Allecnos s Lanicem se dají do služby Římanů. Vystudují tam a stanou se nejen skvělými válečníky, ale i diplomaty a politiky. Umí bojovat i přemýšlet o vládě a vedení boje. To se jim do budoucna velmi hodí. Přichází totiž čas, aby si Volkové vzali zpět svou zemi. Kdo se ale stane jejím králem?

Ivana Špičková je vynikající vypravěčka a její knihy mají vše, co má dobrý historický román mít. Propracovaný příběh, postavy proměňující se v čase, lásku, přátelství i nenávist. Postavy románu Strom života se mi dostaly neskutečně pod kůži. Milovala jsem je, bála se o ně, nenáviděla je i proklínala. Fascinovalo mě, jak se z člověka s dobrými úmysly může stát egoistický parchant ovládaný touhou po moci. Jak se vůbec může stát, že obdivovaný hrdina se promění v negativní postavu, která ničí životy všech kolem sebe?

Strom života mě uchvátil svým příběhem, který byl naprosto strhující. Pokud bych jej měla přirovnat k nějaké knize, pak neváhám ani chviličku, abych napsala, že jediná kniha, které se může rovnat – po stránce kvalitního příběhu, propracování postav a jejich charakteru, i emocemi ždímajícími čtenáře – jsou Mlhy Avalonu od Marion Zimmer Bradly. Tato kniha má vlastně i hodně podobné téma. Rovněž je to boj o moc, o nastolení správného krále, o druidech, kněžkách a náboženství obracejícím se k přírodě. Strom života se stal vedle Mlh Avalonu druhou nejlepší knihou, kterou jsem kdy četla. A to bez nadsázky!

Autorka prokázala perfektní znalost historických událostí, bojové strategie Římanů, Keltů i Germánů, znalost jejich každodenního života. To všechno ve spojení s kvalitním příběhem a postavami, které vám přirostou k srdci, dělá ze Stromu života jedinečnou knihu. A ač se může zdát, že je to dílo opravdu velmi rozsáhlé, je velmi čtivé a poutavé.

Román Strom života musím určitě doporučit všem milovníkům historických románů a ság. Rozhodně stojí za přečtení!

Strom života
Autor Ivana Špičková