Recenze: Hana Hindráková – Smrtící byznys

5

Podle Světové zdravotnické organizace je 25 až 60 procent léků dodávaných do Afriky falešných, uvádí Hana Hindráková ve své knize Smrtící byznys, která nedávno vyšla v edici KLOKAN nakladatelství Alpress, s.r.o. Příběh má reálné pozadí, a přestože se nám – lidem žijícím v srdci Evropy – může zdát, že Afrika a její problémy jsou na hony vzdálené, někde mezi řádky se skrývá varování, že „byznys je byznys“ všude. Možná bychom měli více zvažovat, zda si léky objednávat online za výhodné ceny. A zbývá jen doufat, že na exotické dovolené nebudeme ty místní potřebovat.

smrtici-byznysBarevně vydařený přebal knihy s černošským dítětem se smutnýma očima na mě velmi zapůsobil, po přečtení anotace jsem byla přesvědčená, že kniha má opravdu skvělý potenciál. Závažné téma podpořené zajímavým obalem, i když poněkud prvoplánovým, ve mně vyvolalo velká očekávání. Ale ve chvíli, kdy jsem ji vybalila z balíčku,a zjistila, že se jedná o relativně tenkou publikaci, pocítila jsem drobné zklamání pramenící z nedůvěry, že by bylo možné takhle silný příběh kvalitně zpracovat na dvou stech stránkách.

Mladá zdravotní sestra Ellen odchází pomáhat do Ugandy nemocným dětem, utíká před svým vlastním traumatem, polorozpadlým manželstvím a hlavně sama před sebou. Jenže brzy pochopí, že v nemocnici se děje něco nekalého, objevují se stále častěji podivná úmrtí dětských pacientů a Ellen se rozhodne zjistit, proč osvědčené léky ztrácejí svou účinnost či dokonce zapříčiňují smrt. Kontaktuje proto Organizaci pro boj s falešnými léky a šlápne tak na kuří oko mocným byznysmenům, kteří z obchodu se smrtícími léky profitují. Její snaha uchránit pacienty přivádí nejenom ji, ale i ty, kteří se jí snaží pomoci, do velkého nebezpečí.

Z knihy jsem měla černobílý pocit, postavy byly zjednodušené, povrchně nahozené, prozradily o sobě v rychlosti pár základních informací, chybělo detailnější propracování. Trauma hlavní hrdinky mohlo být využito pro vedlejší dějovou linku z minulosti, která by se soustředila na život Ellen v Čechách. Podrobněji mohl být rozepsán také životní příběh doktora Michaela či Liborův pohled na důvody možného rozpadu manželství s Ellen a jeho snaha na dálku podpořit svou ženu. Zvlášť v prostřední části knihy jsem měla pocit, že čtu spíš deníkové zápisky než román. Jazyk, kterým je děj vyprávěn, na mě působil poněkud „retro“ stylem, všimla jsem si častého opakování slov, dialogy mi místy připadaly neuvěřitelné, kladla jsem si otázku, jestli opravdu takhle mluvíme?

Je velká škoda, že příběh je vyprávěn v rychlosti, dalo by se říct, že je na čtenáře „vychrlen“. Hana Hindráková je velmi produktivní spisovatelka, každoročně jí vychází kniha, proto bych očekávala, že tak zkušená autorka si dokáže s textem pohrát, vypilovat ho do posledního detailu, podrobně rozepsat různé dějové linie i jednotlivé postavy. Možná v tomto případě stálo za zvážení, zda knize nevěnovat více času i za cenu, že by vyšla o něco později.

Na druhou stranu bych vyzvedla zasazení příběhu do Ugandy, text působí naprosto věrohodně, je znát, že Hana Hindráková ví, o čem píše. Působila jako dobrovolnice při realizaci projektů rozvojové spolupráce v  Keni a její znalost Afriky dodává knížce věrohodnost. Ale i zde vidím určitou rezervu. Přestože nejsem zastánkyní rozsáhlých popisů, barevnější vykreslení afrického prostředí by oživilo strohé vyprávění a dodalo knize další rozměr, který je pro kvalitní beletrii nezbytný.

Hana Hindráková má bezesporu talent nacházet aktuální a výbušná témata. Pokud by se jí podařilo přidat i větší literární hodnotu, tak by její knihy nejspíše lámaly žebříčky prodejnosti a měly šanci stát se bestsellery nejenom u nás, ale i v zahraničí. V případě Smrtícího byznysu však zůstala stát na poloviční cestě, přestože měla nakročeno dobrým směrem.

Název knihy: Smrtící byznys
Edice: Klokan
Autor: Hana Hindráková