Recenze: Michaela Klevisová – Zmizela v mlze

5

"Dobrá česká detektivka" bývalo dříve známé slovní spojení, které se však v posledních desetiletích z literárních luhů a hájů vytrácelo. Sem tam se objevila vlaštovička, která připomněla, že čeští autoři psát detektivky stále umějí, ale ve většině případů vycházely průměrné detektivky, které neměly šanci uspět proti valící se lavině detektivních thrillerů zahraničních autorů.

A právě takovou vlaštovkou je Michaela Klevisová. Bezesporu jedna z nejzajímavějších autorek detektivního žánru současnosti. Nedávno vyšlo v nakladatelství Motto již páté pokračování detektivní série se šéfem pražského oddělení vražd Josefem Bergmanem pod názvem Zmizela v mlze.

Kriminalista Bergman je obyčejný člověk, žádný superman. Uvěřitelný hrdina, který není prost lidských chyb a tápání. Blíží se mu šedesátka, zdědil nedávno větší částku peněz, tak se rozhoduje, jak dál naložit se svým životem. Zda se věnovat práci, kterou miluje, ale je vyčerpávající, či odejít na odpočinek, cestovat a rybařit. Bergman je brilantní analytik i psycholog, případy řeší díky svým zkušenostem, empatii a detektivnímu talentu. Působí na čtenáře trošku jako "major Zeman" současnosti, samozřejmě bez ideologické masáže minulosti. Je věrohodný, na rozdíl od některých akčních hrdinů zahraničních krimithrillerů řešících zamotané případy jako na běžícím pásu za pomoci svých téměř nadpřirozených schopností, alkoholu či drog.

A jaký případ řeší Josef Bergman tentokrát? Původně zamýšlel během dovolené v Laponsku rybařit, ale nakonec to dopadlo úplně jinak. Stává se jedním z důležitých svědků případu uškrcené ženy, která je nalezena na opuštěném místě u řeky. Bergmanovi to nedá a začne pomalu rozplétat zamotané nitky indicií, téměř každý obyvatel zdánlivě idylické vesničky má nějakého kostlivce ve skříni. Kdo posílá psychosomatičce Katrine výhružné vzkazy? Souvisí s mrtvou ženou od řeky? To byly otázky, které nenechaly Bergmana trávit dovolenou rybařením, a rozhodl se na vlastní pěst zjistit, co se vlastně stalo.

Pátý komisařův případ přináší výborně promyšlený příběh, šikovně dávkované indicie, nezvyklé prostředí Laponska a také poněkud nestandardní aktéry figurující v případu. To vše dohromady zafungovalo velmi dobře a moje očekávání dobré české detektivky bylo naplněno.

Z celé série bych vyzdvihla příběhy odehrávající se v zahraničí –  Ostrov šedých mnichů a Zmizela v mlze. Z textů je evidentní, že autorka obě místa velmi dobře zná, odlehlý holandský ostrov Schiermonnikoog i Laponsko v nejnovějším příběhu, a nenásilnou formou s nimi čtenáře seznamuje, takže k detektivnímu příběhu dostáváme jako bonus poznání netradičních reálií. A můžeme doufat, že příště nás opět Bergman s sebou vezme do nějaké zajímavé destinace.

Pozitivně hodnotím také to, že autorka nesahá podbízivě k brutálnímu násilí, tak jak je to pravidlem v zahraniční detektivní tvorbě. Dalo by se říci, že píše detektivky, které osloví zejména ženy, ty si totiž většinou v přehnaném násilí nelibují.

Za slabinu tvorby Michaely Klevisové bych ale označila začátky knih. Autorka se vždy dlouze nadechuje k vyprávění, čtenář obrací jednu stránku za druhou a čeká, kdy se něco začne dít. Porovnám-li úvodní kapitoly jejích textů s tvorbou Nesbøho či Miniera, kteří dokáží čtenáře napínat od prvních řádků, je zřejmé, že v úvodních kapitolách má značné rezervy, čtenáři by rozhodně ocenili, kdyby byly příběhy Josefa Bergmana více akční již od začátku.

Po opatrném našlapování na detektivním poli se Michaela Klevisová pouští stále odvážněji do hlubin detektivního žánru, přidává velmi dobře promyšlený motiv, zajímavé obsazení i kulisy. Její detektivní série vykazuje neustálé zlepšování, propracování postav i zápletek a z nenáročné detektivky se postupně stávají psychologické krimiromány. A pro čtenáře je určitě dobrá zpráva, že si může přečíst dobrou českou detektivku, která dokáže udržet krok i s vyhlášenou severskou detektivní školou.

Název knihy: Zmizela v mlze
Série: Josef Bergman (5.)
Autor: Michaela Klevisová