Recenze: Daniel Wallace – Neobyčejná dobrodružství

5

Edsel Bronfman je obyčejný a nevýrazný chlapík, jehož jedinou životní náplní je chodit do zaměstnání a navštěvovat svou stárnoucí matku. Jednoho dne mu ale zavolá jistá operátorka číslo 61217 a oznámí mu, že vyhrál luxusní víkendový pobyt na Floridě. Je to ale pobyt pro dvě osoby a Edsel si musí, než uplyne datum splatnosti, najít partnerku. A vrhne se do tohoto úkolu s vervou, s jakou plní zadané úkoly ve svém zaměstnání.

neobycejna-dobrodruzstviRomán Neobyčejná dobrodružství napsal autor zfilmovaného bestselleru Velká ryba Daniel Wallace. Je to román plný humorných situací, ale i událostí, které člověka rozesmutní. Hlavní hrdina Edsel Bronfman je lehce zděšen představou, že by mu potenciální partnerka obrátila život vzhůru nohama, ale představa luxusní dovolené na Floridě ho láká natolik, že je schopný překročit svůj vlastní stín. Začne chodit do posilovny, bavit se se svými sousedy, které doposud víceméně ignoroval, a dokonce započne rozhovor s recepční v práci. Když se za několik hodin rozmyslí, že by dotyčnou slečnu mohl pozvat na večeři, je už dívka pryč a on své nerozvážnosti lituje.  Čtenář tedy sleduje, jak Edsel postupně opouští svou komfortní zóny a mění se před očima. Z nevýrazného muže se formuje do cílevědomé osoby, která se nebojí vyjádřit svůj názor.

Nejspokojenější je jeho stárnoucí matka. Ta byla v mládí přesným opakem svého syna. Nebála se nezávazných vztahů, vrhala se do nabízených dobrodružství a užívala život plnými doušky. V tuto chvíli už bohužel jen leží a často o sobě neví. Podporuje tedy změnu osobnosti svého syna a doufá, že pozná, že někdy je důležité přestat se bát a skočit do neznáma, i když to nemusí být úplně bezpečné. Protože život se má žít, ne jen přežívat.

Edsel díky své aktivitě poznává nejenom fakt, že sám není tak nevýrazný a nudný, jak si o sobě odjakživa myslel, ale že jeho matka bývala velice zajímavou osobou, kterou se vyplatí poslouchat už jen kvůli tomu, že je to nejenom zábavné, ale dost často i poučné.

Kniha je vyprávěna z pohledu hlavního hrdiny a mapuje jeho život, jednotlivé kapitoly odpočítávají lhůtu do odjezdu na již zmíněnou dovolenou. I když se zdá, že je tato dovolená Edselovou prioritou, postupně čtenář i hlavní hrdina zjišťují, že důležitější je cesta než samotný cíl. Na dovolenou se Edsel samozřejmě nakonec dostane, ale jestli to bude s partnerkou, nebo koho nakonec s sebou vezme, se čtenář dozví až na úplný závěr.

Neobyčejná dobrodružství jsou o nalezení sebe sama. Někdy je cesta za poznáním těžká a trnitá, ale také se může stát, že při ní zažijete i zábavné chvilky. Edsel je člověk, který kolem sebe vytvořil vzduchovou bublinu, kterou je těžké proniknout, a tak se o to nikdo příliš nesnaží. Zajímavé je, že dokud na fakt, že Edsel žije nudným životem, neupozornil někdo zvenčí, neuvědomoval si sám, že tak žije. Na jednu stranu ale může poděkovat jisté operátorce z agentury Neobyčejná dobrodružství, která ho pobídla k aktivitě, protože jinak by byl dál sám a ani si neuvědomil, že mu život protéká mezi prsty.

Název: Neobyčejná dobrodružství
Autor: Daniel Wallace
Překlad: Jitka Šišáková