Recenze: Chuck Palahniuk – Návnada

5

Chuck Palahniuk má svůj osobitý styl psaní, nezaměnitelný s jinými autory. A tento styl plný vulgarit, obsesivního opakování jednoho slova, sousloví či vět je v jeho povídkách ještě výraznější než v románech. Nová kniha Návnada má ale jednu velkou novinku. Palahniuk na této knize spolupracoval s osmi předními ilustrátory a vytvořil dílo pro něj netypicky zaměřené na grafickou podobu. Ilustrátoři nakreslili černobílé obrázky k jeho povídkám, na čtenářích pak je, jak a zda vůbec je vybarví. Trend antistresových omalovánek se nevyhnul ani dekadentovi Palahniukovi!

navnadaPalahniuk v povídkách opět variuje svá oblíbená témata – dovedení činů ad absurdum, které bylo příznačné pro román Strašidla, se zde objevuje v povídce Schválně co to udělá. Zvrácené pojetí erotiky se prolíná celou jeho tvorbou a vyvrcholilo v knize Snuff. Nejinak je tomu i v Návnadě, nekonvenční sexuální praktiky se objevují ve více než jedné povídce. Ale ať už Palahniuk variuje, opakuje či vykrádá sám sebe, stále dokáže ze stejných ingrediencí připravit nový, neotřelý a hlavně bizarní příběh.

Největším lákadlem této knihy je ale spojení povídek a ilustrací, které si má čtenář vybarvit sám. I to je poměrně šokující nápad. Čtenáři jsou obvykle proti čmárání do vlastních beletristických knih. V tomto případě nás sám autor vybízí k znesvěcení knihy. Palahniuk vidí čtenářovo zapojení do výroby knihy jako něco, co mu pak zabrání se knížky zbavit. Takže žádný pokus dostat své čtenáře z jejich komfortní čtecí zóny, ale obyčejný ekonomický kalkul! Ale tak už to s Chuckem chodí, dokáže překvapit na nečekaných místech.

Povídky v knize Návnada jsou opravdu jen návnadou na tvorbu tohoto amerického autora. Velká slovní zásoba a hra s jazykem si žádá zkušeného překladatele a na malém prostoru povídek vynikne každý vycizelovaný slovní obrat. Palahniuk srší nápady a povídky jsou ukončené i vypointované, ale je z nich cítit neukotvenost. Krátké povídky jsou jakoby vytržené z rozsáhlejšího celku a i když samostatně fungují, více by jim slušelo románové rámování. Jen málo autorů si může dovolit takto plýtvat nápady na román. Naštěstí Palahniuk mezi ně patří.

Ilustrace povídek nejsou zrovna líbivé, ostré hrany, groteskní přehánění a velké množství detailů se ale hodí ke stylu Palahniukova psaní. Barva by mohla ilustracím i povídkám dodat nový, jiný tón, ale to už je na každém čtenáři. Každopádně jde o originální počin a Palahniukovi se opět povedlo dokázat, že své čtenáře nudit nebude.

Název: Návnada
Autor: Chuck Palahniuk
Překlad: Richard Pokorný