Recenze: Lubomír Macháček – Pokušení s Kolombínou

5

Lidská psychika má stále svá temná zákoutí, která současná psychologie dokáže popsat z různých úhlů a pomocí řady teorií. Člověk však zůstává panoptikem nejrůznějších úchylek a normální jedinec snad ani neexistuje. Často si tuto skutečnost ani neuvědomujeme, ale jsou knihy, které nám to čas od času připomenou. Své k tomu má co říct i nová detektivka Lubomíra Macháčka Pokušení s Kolombínou.

pokuseni-s-kolombinouI kdybychom připustili existenci normálního člověka, pro detektivku je takový jedinec naprosto nepoužitelný. Co s ním a jeho fádním životem? Pro detektivku je důležitá oběť, vrah a detektiv. Každá z těchto postav musí být nějakým způsobem výjimečná, její chování a myšlení se musí vymykat průměru, obvykle bývá pronásledována svými soukromými démony.

Pokušení s Kolombínou úzce navazuje na předchozí Macháčkovu knihu Odložené hříchy, a to nejen postavou hlavního hrdiny komisaře Madlenky. Samozřejmostí u Lubomíra Macháčka je i to, že se detektivka odehrává ve stejném prostředí, a přestože konkrétně toto město nejmenuje, nepochybně jde o Pardubice, kam situoval většinu svých literárních děl. Čtenáři tak mohou jen doufat, že Macháčkovy Pardubice nebudou hned tak zcela vyvražděny a zůstane v nich dost potenciálních obětí pro další detektivky. A obětí je v Pokušení s Kolombínou skutečně dost.

Lze říct, že podstatnou část knihy tvoří ne-kriminální složky, spojené se soukromým životem Viktora Madlenky. Jeho vztah k matce Žofii, k bývalé manželce Kristýně a v neposlední řadě i ke starému psovi Ferdovi. Macháčkův detektiv nežije v izolovaném světě, naplněném jen prací při luštění záhad, ale ani nebojuje s démony, vyvolanými blízkostí zločinu. Madlenka je chlap ve věku, kdy se muž ohlíží za svým dosavadním životem a počítá ztráty. Přesto, že si velmi dobře uvědomuje, na čem ztroskotalo jeho manželství, nedokáže se od náročné práce zcela oprostit.

Pro detektivky Lubomíra Macháčka jsou charakteristické dialogy, jednoznačně dominující nad popisnými částmi textu. Dialogy posouvají děj, vysvětlují záhady, uvádějí na pravou míru i stopy z minulosti. Oživují knihu, ale působí obtíže při charakteristice jednotlivých postav. Do podrobnějšího zkoumání Madlenkových spolupracovníků však autor nezachází, čtenář se o jejich soukromí nic nedozví, i když by to možná bylo zajímavé. V rámci rozumného rozsahu knihy to ale schůdné není, je tedy zcela v pořádku, že se do této oblasti autor nepustil. Zůstal soustředěný jen na hlavní postavu komisaře, všichni ostatní, byť popisování optikou nezávislého vypravěče, se vždy projevují pouze za Madlenkovy přítomnosti. Svět detektivky Pokušení s Kolombínou zůstává pouze jeho a není náhodou, že se stal nositelem všech autorových autobiografických rysů právě on. Samozřejmě, že se Lubomír Macháček nesnažil svého hrdinu vytvořit podle svého obrazu, spíš ho staví do některých situací, které sám zažil.

Nápadným rysem detektivek Lubomíra Macháčka jsou jména jeho postav. I „Madlenka“ je poměrně raritní jméno, první oběť – Ctirad Chrobák – evokuje cosi nemotorného, bezmocně ležícího na zádech. Dvojice doktor/technik – Kryštof/Hádek – působí v jejich spojení lehce komicky, zatímco Rulík (či Rulíková z knihy Odložené hříchy) má poněkud jedovatou příchuť.

Kniha Lubomíra Macháčka Pokušení s Kolombínou je dalším „kouskem“ do skupiny typických českých detektivek, vyznačujících se spíše atmosférou než akcí. Autor vyniká vytříbeným jazykem, ale nenechává se unést k nemístné košatosti, která by působila v daném žánru nemístně. Téma, zpracovávající psychické úchylky, a zejména ty sexuální, je přitažlivé a zavádí čtenáře do světa, který je sice díky větší otevřenosti společnosti známější, ale ne všem a do hloubky. Zápletka nemá logické mezery, autor hraje se čtenářem poctivou hru, ale napětí dokáže udržet až do konce. Důležité je i závěrečné shrnutí, osvětlující méně zkušenému či nepozornému čtenáři okolnosti zločinů, které se v knize staly. I když se nejedná o rozsáhlý kriminální román, sledující velké množství vedlejších dějových linií, není kniha jen „čistou“ detektivkou, ale určitou sondou do psychiky osamělého staršího muže, který sice není nijak vykořeněný, ale touží po něčem víc, než jen po zodpovědnosti za dům a starou matku. Autor nabídl ve své knize nejen detektivku, ale i podnět pro hluboké zamyšlení. Zůstává na čtenáři, co si z obou vrstev textu odnese.

Název: Pokušení s Kolombínou
Autor: Lubomír Macháček
Nakladatel:  MOBA