Recenze: Hope Jahren – Když šeptá listí - Příběh stromů a mého života

Kniha Když šeptá listí je autobiografickým příběhem americké vědkyně Hope Jahren. Je tvořen dvěma rovinami, v jedné z nich popisuje autorka svůj život, kariéru a situaci na amerických univerzitách. Druhá část se pak věnuje velice podrobnému popisu života a chemických procesů odehrávajících se v kůře stromů a dalších rostlin.

knihaHlavní hrdinky této knihy jsou hned dvě – tou první je sama autorka a druhou je matka příroda. Hope Jahren je uznávanou americkou geobioložkou a geochemičkou, která v současné době působí na univerzitě ve švédském Oslu. Z celého životního příběhu na čtenáře dýchá její odhodlání, cílevědomost a tvrdohlavost, se kterými zvládá nedostatek financí i ne zcela pozitivní postoj vědecké obce k ženě-vědkyni. Avšak hlavní vlastností, kterou kniha ukazuje, je láska k přírodě, rostlinám a svému bádání, jež mnohdy vykazuje prvky workoholismu a tak silného zápalu, že je pro běžného čtenáře až na hranici chápání. Druhou “hrdinku” asi není nutné nikterak podrobně představovat, protože přírodu zná každý člověk. Přesto je v knize Když šeptá listí popsána poměrně netradičním a především podrobným způsobem. Lze se zde dozvědět např. o jednotlivých krocích, které musí podstoupit každé semínko stromu, než se mu povede vyrůst ve vzrostlý strom.

Když šeptá listí lze asi zařadit mezi autobiografické romány propojené s populárně naučnými knihami, v tomto případě pojednávajícím o stromech a do jisté míry o geologii. Oproti většině knih není tento příběh nijak výrazně dějově ukončen, pouze zaznamenává zhruba čtyřicetiletý úsek autorčina života a kariéry, která v současné době stále pokračuje. Kniha je napsána poměrně zvláštním, čtivým způsobem, ve kterém se plynule prolíná vědecký styl společně s literárním vyprávěním z pohledu prakticky smýšlejícího člověka.

Jistou zvláštností u tohoto příběhu je podrobnost a také syrovost, se kterou autorka popisuje do nejmenších detailů jednotlivé etapy svého výzkumu i práce na univerzitě, ale především u jednotlivých fází, kterými procházejí při svém růstu rostliny a stromy. Ty jsou navíc v celé knize popisovány jako živé organizmy, které jsou stejně chytré jako lidé nebo jiní živočichové.

Velice zajímavá je u knihy Když šeptá listí i její obálka, která se nakladatelství Jota velice povedla. Během velice krátké doby dokáže přenést čtenáře do prostředí lesa zalitého vycházejícím sluncem, což myslím u většiny lidí evokuje příjemnou odpočinkovou atmosféru, navíc dokáže dokonale vystihnout hlavní téma knihy.

Knihu Když šeptá listí bych vřele doporučila všem čtenářům, kteří se zajímají o biologii i o geologii, a to nejen na laické, ale i odbornější úrovni. Je to příběh, který dokáže podat informace srozumitelným způsobem nejen člověku, který o této oblasti neví naprosto nic, ale i člověku, který se o stromy a biologii podrobněji zajímá. Zároveň je to však kniha, která pravděpodobně nezaujme humanitně zaměřené čtenáře, kteří nedokáží náležitě ocenit a pochopit kouzlo vzorku snímaného rentgenem nebo zkoumaného pod mikroskopem.

Název knihy: Když šeptá listí - Příběh stromů a mého života
Autor: Hope Jahren
Překlad: Věra Kovářová