Recenze: Inna Rottová – Třicet sezon lásky

Třicet sezon lásky české autorky Inny Rottové je knihou, která propojuje přítomnost a minulost díky dvěma postavám, které se setkávají skoro náhodně po mnoha letech a dávají dohromady střípky příběhu, ve kterém se protínají osudy několika různých lidí.

knihaHlavní hrdinka Irma žije v naší zemi už mnoho let. I přesto je neustále znát její ukrajinský původ, především kvůli jejímu přízvuku. Irma je vynikající překladatelka a tlumočnice, a tak jsou její služby často využívány. Její hlavní zaměstnavatelka Irmě najde muže, který jí má pomoct zbavit se přízvuku. Místo výuky se ale tito dva začnou scházet z úplně jiných důvodů. A i když je Irma vdaná a Jan známý proutník, vydrží jejich láska celých třicet let.

Emigrant Petr Toman – novinář a spisovatel – se do Čech vrací, aby osobně představil svou nejnovější knihu o muzikantkách a jejich osudech. Při své cestě chce také navštívit kdysi slavné tanečnice a sesbírat tak materiál na novou knihu. Přitom se nečekaně sblíží s Irmou, která ho přivede na skvělý námět na knihu.  I když chtěl původně psát o slavných tanečnicích a chtěl se setkat se svou platonickou láskou z dětství Marcelou Zelenou, informace, které mu Irma poskytne, ho navedou na velice zajímavý příběh.

V knize Třicet sezon lásky jsou dvě dějové linky. Petrova se odehrává se v současnosti, druhá je Irmina, z poloviny je také v současnosti a z druhé poloviny se vrací do minulosti, a to až do začátků jejího vztahu s režisérem Janem. Jak může čtenář sledovat, jejich vyvíjející se vztah to neměl vůbec jednoduché a Irma si s Janem užila svoje, jejich vztah často kopíroval umělecké sezony a měl letní pauzy.

Na autorčině knize oceňuji, že dokázala čistě smyšlené osudy vložit do historického kontextu. Čtenář tedy může sledovat práci tehdejšího státního systému. Nepohodlní lidé byli často odsunuti na podřadné pozice, aby například nemohli ovlivňovat budoucí generaci. Naopak ti, kteří měli dostatek známostí, si mohli vyskakovat a žít na vysoké noze. I když komunistický režim je všem známý, není na škodu připomenout si, jak se v té době žilo. Díky tomu, že autorka své postavy nechává vyprávět v minulosti a přítomnosti, navíc je jedna z nich emigrantem, dostává čtenář komplexní obraz o existování v dnešním světě i v minulosti. Ten kontrast je opravdu výrazný, ať si vezmeme postavení ženy versus muži, naše země s porovnáním se západními zeměmi a mnou často zmiňovaný dnešek a historie.  Vše je podáno nenásilně a člověk to vnímá spíše na pozadí příběhu, přesto jsou zde použitá historická fakta důležitá a příběhu dodávají plastičnosti a věrohodnosti.

Kniha Třicet sezon lásky vypráví jeden milostný příběh, jehož osud je spletitý a velice rozmanitý. Což ale jen dokazuje, že když člověk miluje, miluje i přes všechny překážky, které mu život do cesty staví.

Autor: Inna Rottová
Název: Třicet sezon lásky
Nakladatelství: Moba