Recenze: Caroline Vermalle – Miluji Paříž

5

Hlavní hrdina knihy Miluji Paříž autorky Caroline Vermalle své město opravdu zbožňuje. Díky své práci průvodce v agentuře I LOVE PARIS může jeho tajuplná zákoutí ukazovat chtivým turistům a neustále nasávat jeho atmosféru. A jelikož bydlí ve městě lásky, konečně si uvědomí, do koho byl celé ty roky bezhlavě zamilovaný, proto se rozhodne se svými city svěřit dotyčné.

miluji-parizGuillaume je ve své profesi průvodce celkem spokojený. I když bylo toto místo původně jen dočasným řešením než si najde něco jiného, pracuje zde dlouhá léta. Spolu se svou kolegyní a kamarádkou Edie se snaží, aby se turistům město líbilo a oni jeli domů s krásnými vzpomínkami. Vše funguje jako na drátkách do chvíle, kdy se majitelka agentury rozhodne svého podniku vzdát, jelikož už je unavená z věčných stížností turistů na počasí, podmínky ubytování či na Paříž jako na celek. Edie se v tu chvíli rozhoduje, zda zůstat v Paříži, která už pro ni dávno ztratila lesk a krásu, nebo se odstěhovat do New Yorku. Do toho Guillaume zjišťuje, že vlastně Edie miluje, stejně jako miluje Paříž, a nechce se jí vzdát. Najít ale ten správný okamžik, kdy by jí oznámil, že ji miluje, mu trvá příliš dlouho…

Miluji Paříž není jen o lásce k opačnému pohlaví, ale i o lásce přátelské, o lásce ke svému dítěti i k městu, ve kterém žijete. A i když se primárně opravdu mluví jen o té milenecké, vyplývá z chování hlavního hrdiny, že miluje i těmi ostatními. Zatímco jsou přátelé hlavního hrdiny Paříží otráveni a někteří z nich přemýšlejí o stěhování, Guillaume stále vidí to krásné město nad Seinou, které má svoje kouzlo, jen ho stačí objevit.

Příběh vypráví hlavní hrdina, seznamuje čtenáře se svými nejbližšími, svěřuje se mu se svými sny a touhami a v neposlední řadě mu ukazuje Paříž, kterou zná každý turista, ale i tu, kterou zná jen on sám. Paříž, která není jen krásná a okouzlující, ale zato je opravdová, jak ji zná každý Pařížan.

Autorka zasadila vyprávění do dnešní uspěchané doby. Poukazuje na fakt, že i když se zpravidla japonští turisté v každém městě jen mihnou, očekávají často od daného místa víc, než mohou dostat, a jsou pak ze svých cest zklamaní. Zatímco si město představují jako místo vhodné pro romantické procházky, kde budou potkávat jen štíhlé, dobře ustrojené Pařížanky navoněné samozřejmě jen Chanelem, čeká je město, které po ránu páchne odpadky a je často ucpané množstvím různých dopravních prostředků. Toto rozčarování bývá nazýváno pařížským syndromem a postihuje především japonské turisty. Jedním z příznaků je zmíněné idealizování města, ale může být způsobené i fyzickým vyčerpáním nebo jazykovou bariérou.

Oceňuji, že autorka pracuje se současným stavem města i s jeho nedávnou historií. Dokázala propojit filozofickou otázku hlavní postavy s nedávnými událostmi, které pohnuly nejenom francouzskou metropolí, ale zasáhly celý svět.

Na první pohled se může kniha Miluji Paříž zdát jen pouhým romantickým příběhem vyprávějícím o honu za tou pravou láskou. Když ale čtenář dá knize šanci, najde v ní mnohem víc.

Autor: Caroline Vermalle
Název: Miluji Paříž