Recenze: Pavla Hanáčková – Nečekaná přátelství: Aneb jak si zvířata a rostliny pomáhají

5

V loňském roce vyšly v nakladatelství Albatros dvě nádherné naučné knihy pro děti od 6 let: Jak bydlí děti celého světa a Jaké svátky slaví děti celého světa. Spisovatelky Pavla Hanáčková a Helena Haraštová se projevily jako citlivé autorky, které umí zvolit témata, jež se přímo týkají jejich malých čtenářů. Nejen to, dokážou je také zpracovat poutavě po vizuální stránce. Knihám dominují jednoduché, ale nádherné ilustrace, díky kterým děti nahlédnou do všech koutů světa a prostřednictvím čtivých, pro jejich pozornost přiměřeně dlouhých poznámek se dozví zajímavé informace.

necekana-pratelstviNejinak je tomu u nové knihy Pavly Hanáčkové Nečekaná přátelství: Aneb jak si zvířata a rostliny pomáhají. Vždyť škola se pro šestileté děti stává novým hřištěm, ve kterém je učitelé ideálně vedou namísto soutěživosti ke spolupráci se spolužáky. Jak je tomu mezi zvířaty a rostlinami?

Autorka v úvodu krátce rozvádí pět způsobů, jakými si zvířata a rostliny pomáhají. Například zmíněnou spoluprací, ale i výhodným vztahem, symbiózou nebo mutualismem. Stránku za stránkou se s ní vydáváme nahlédnout do skutečných vztahů, jak a mezi kým můžou vzniknout. Věděli jste například, že mravenci svými tykadly vymačkávají sladkou šťávu ze zadečku mšic, a proto je chrání jako bodyguardi a nedopustí, aby jim někdo ublížil? Znáte zvířecího dermatologa, malého ptáčka klubáka, který pečuje o srst mnoha zvířat v africké savaně? Anebo podvodní myčky, kaprovité rybky, které pronásledují hrochy jako filmové hvězdy, aby jim kousek po kousíčku očistily kůži od řas a parazitů, na kterých si rádi smlsnou? Mňamka!

Čtivě popsané formy spolupráce mezi zvířaty a rostlinami doprovází roztomilé a vtipné ilustrace výtvarnice Linh Dao, které rozněžní a pobaví i rodiče. Představte si například malého tropického netopýrka opylovače s velkýma ušima, červenými tvářičkami a obrovskýma kukadlama, jak se olizuje nad květem a hlásí: „Bude mango!“ Banánovníky a mangovníky jsou totiž právě na něm závislé, protože jen on se dokáže se svým dlouhým čenichem dostat k jejich pylu.

Pavle Hanáčkové se v knize Nečekaná přátelství: Aneb jak si zvířata a rostliny pomáhají podařilo spojit nejen zajímavé informace s krásnými ilustracemi, ale vyvážit i rozsah. Ukazuje nám patnáct příkladů spolupráce ze světa zvířat a rostlin, které dostatečně zasytí dětskou zvědavost, aniž by je přehltila.

Kniha potěší nejen malé čtenáře, ale i jejich rodiče.

Název: Nečekaná přátelství: Aneb jak si zvířata a rostliny pomáhají
Autor: Pavla Hanáčková