Recenze: Miroslava Varáčková – Hlavně to nikomu neříkej

5

Miroslava Varáčková patří mezi nejúspěšnější slovenské (nejen) Young Adult autorky. U nás po úspěšném post-apokalyptickém románu Adaptace vychází její druhý titul s názvem Hlavně to nikomu neříkej. Miroslava Varáčková se zde zabývá šikanou, ale také první láskou a dalšími strastmi dospívání.

hlavne-to-nikomu-nerikejEva si ve škole prožívá peklo. Provokování jejích spolužáků přerostlo v šikanu a tyranii, ale ona se tomu nedokáže bránit. Snaží se příliš nevyčnívat, jenže kvůli jizvě na obličeji a stínu minulosti, který ji dlouho pronásleduje, se to Evě příliš nedaří. Není schopná se se svými problémy nikomu svěřit - doma na ni čeká jen starší bratr Ivo, který se o ni sice stará, ale je až příliš ochranitelský. Jejich matka pracuje v Anglii a domů se vrací jen zřídka. Jediný únik od reality, který Evě dodává smysl života, je tanec.  A právě díky němu začne objevovat kouzlo zamilovanosti a všechno, co s ním souvisí. Dokáže si ale někoho pustit k tělu po tom, co všechno se jí přihodilo?

Hlavně to nikomu neříkej je kniha psaná formou zápisků z Evina deníku, a to po dobu jednoho roku. V některých částech se objevují i SMS zprávy a výňatky z konverzací na různých sociálních sítích. Tyto elementy skvěle ozvláštňují příběh a umožňují čtenáři lépe si Evin život představit. Zároveň kniha působí současněji, protože soudobí čtenáři se někdy baví víc přes telefon než ve skutečném životě.

V momentě, kdy však autorka přejde ze zpráv na běžné vyprávění v ich-formě, příběh ztrácí na tempu. Děj se vleče a čtenář je svědkem dlouhých vnitřních monologů hlavní hrdinky, která má v hlavě všechno možné, jen ne jasno. Je zřejmé, že toho Eva hodně prožila, a podle toho má zjevně její vyprávění vypadat. Problém tkví v tom, že čtenář sice vidí, co protagonistka dělá a co si myslí, ale přesto mu nemohou být jasné všechny pohnutky, které ji k jejím činům vedly. Kvůli tomu se nelze ztotožnit s Evou, ale ani s žádnou jinou postavou, což je škoda, protože některé působí skutečně zajímavě a jedinečně.

Co ale dělá z Hlavně to nikomu neříkej skutečně jedinečnou knihu, je tematika, kterou se autorka zabývá. Miroslava Varáčková dokázala do Evina příběhu vložit důležité poselství, jež přímo čiší z každého řádku: Nebojte se o šikaně mluvit! Ať už jste terčem nebo pozorovatelem, mluvte. Mlčením se nic nevyřeší.

Právě díky této zprávě, kterou se autorka čtenářům snaží předat, se Hlavně to nikomu neříkej odlišuje od podobných Young Adult románků. Najdete tu stejně pubertální hlavní hrdinku, lásku na první pohled a některá další klišé, která se v příbězích pro mladé dospělé objevují ím dál častěji. Přesto však nemusíte mít strach, že byste od čtení odešli znechuceni tím, že jste zbytečně ztráceli čas. Naopak – knihu doporučuji všem teenagerům, číst Evin příběh totiž má smysl.

Protože o šikaně by se nemělo mlčet.

Ukázka:
„Začni, kde chceš, ale dostaň to ze sebe ven. Uleví se ti, uvidíš.“ Zase mě pohladí po vlasech a přitiskne si moji hlavu k hrudi. Slyším, jak mu buší srdce, jako kdyby utíkal, jako by se měl svěřit on mně, a ne naopak.
Na několik vteřin zavřu oči, zatajím dech a sbírám v sobě všechny zbytky sil, odvahy a důvěry. Když mu neřeknu teď, co mě trápí, nedostanu to ze sebe už asi nikdy.
A tak začnu mluvit. (str. 190)

Název knihy: Hlavně to nikomu neříkej