Recenze: Tania Del Rio, Will Staehle – Warren XIII. - Vševidoucí oko

5

Nakladatelství Paseka upoutalo v loňském roce nejen dětské čtenáře sérií komiksových příběhů o děvčátku Hildě, která vyrůstala s maminkou v přírodě daleko od civilizace s magickými bytostmi, například troly. A tu vidíme, jak letošním rokem tiše našlapuje pozoruhodný chlapec Warren XIII., jen aby nevzbudil pozornost tetičky Annakondy, která pátrá po záhadném Vševidoucím oku. Jeho světem se pohybují tvorové s osmi chapadly, příliš bledou pokožkou, zafačovaným obličejem, citlivým nosem nebo černou magií v srdci.

warren-XIII.-vsevidouci-okoZa příběhem dvanáctiletého dědice rodinného hotelu – neboli poslíčka, údržbáře, hubitele, pokojského a kluka pro všechno – stojí dvojice autorů: spisovatelka Tania del Rio a výtvarník Will Staehle. Ten postavu Warrena nejen vymyslel, ale především svými černorudými ilustracemi vytvořil vizuálně poutavé prostředí zchátralého hotelu i s jeho obyvateli a dobrodružstvími. Ta zažívají při hledání tajemného pokladu, ve Warrenově případě především při ochraně svého domova před zničením.

Výtvarnému umu Wille Staehleho se text spisovatelky bohužel nevyrovná. Přitom je z čeho těžit – starý hotel plný zákoutí a opuštěných pokojů, s tajemným pokladem, o kterém až do poslední chvíle nevíme téměř nic. Po něm prahne nejen zlá čarodějnice se svými sestrami, ale kvůli užvaněnosti jedné z nich i desítka bláznivých hostů, hledačů pokladů. Hlavní hrdina je trošku ošklivý outsider bez přátel, který je pro ochranu rodinného dědictví schopen téměř čehokoli. Spisovatelka příběh sice pěchuje záhadami, šiframi, zápletkami a nečekanými zvraty, ale těžko se mezi nimi dá vysledovat, natož s napětím předvídat návaznost. A tak se kupí jedno přes druhé a z nadějných postav se stávají spíše ploché postavičky bez pevnějšího charakteru, které mají na vývoj děje jen zdánlivý vliv, těžko se s nimi čtenář ztotožní nebo porozumí jejich rozhodnutím a roli v příběhu.

Nehledě na to má Warren XIII. potenciál, nejen kvůli hebké obálce a ilustracím, ale i pro slibné pokračování, do kterého nám umožnili autoři nahlédnout v poslední kapitole. Můžeme doufat, že spisovatelka během psaní prvního dílu získala cenné zkušenosti pro budování děje budoucí knihy, poutavého po všech stránkách i pro náročné čtenáře.

Název knihy: Warren XIII. – Vševidoucí oko
Autor: Tania Del Rio, Will Staehle
Překlad: Barbora Punge Puchalská