Recenze: Peter Goes – Cesta časem

Když milovník příběhů vytvoří knihu pro ostatní milovníky vyprávění a vy jste jedním z nich, hned to poznáte. To je případ titulu Cesta časem nizozemského autora Petera Goese. Od začátku zaujme tím, že nejde o běžně napsanou knihu, ale o přehled dějin vyprávěných prostřednictvím obrazů.

cesta-casemKdyž se vám dostane poprvé do ruky, překvapí vás svým formátem. Po jejím otevření rychle pochopíte, proč se pro něj autor rozhodl. Bohaté ilustrace rozmístěné podél časové osy, která vizuálně spojuje všechny stránky knihy, zkrátka potřebují svůj prostor. Od pohledu se zdá, že obrazy jednotlivých epoch texty doprovázejí jenom okrajově. Když si ale dvojstránku prohlédnete důkladně, zjistíte, že popisků je tam víc než dost. Oproti encyklopediím a odborným knihám je obsah stránky tak úžasně strukturovaný, že čtenáře hned od počátku nabádá k pečlivému čtení a prohlížení.

Ti, kteří budou chtít, najdou osobnost nebo událost, která jim tam bude chybět. Než se zabývat tím, co tam není, je zábavnější soustředit se na to, co tam je. Kniha Cesta časem je rozdělena do kapitol podle vývojových etap, říší, století nebo lokálních událostí, které ovlivnily celý svět (např. Dinosauři, Aztékové, Ruská revoluce). Překvapilo mě, kolik dějinných okamžiků dokázal v rámci jedné epochy Peter Goes na dvou, někdy i na jedné stránce zobrazit a popsat. Protože autor není historik, ale především ilustrátor, můžete se těšit i na zajímavý popkulturní kontext, kterým obrazovou historii doplňuje. Nechybí odkazy na kultovní filmy, muzikanty, výtvarníky, vynálezce a další „celebrity“. Novodobé dějiny by se navíc neobešly bez zmínek o médiích, IT revolucionářích, nových technologiích a sociálních sítích. Víc už si ale budete muset prohlédnout sami.

Název knihy: Cesta časem
Autor: Peter Goes
Nakladatelství: Kniha Zlin