Recenze: Joelle Charbonneau – Stačí jen chtít

5

Americkou spisovatelku Joelle Charbonneau zřejmě znáte díky sérii Univerzita výjimečných. Jejím třetím dílem vydaným u nás je mrazivý a dynamický thriller žánru young adult, který zaujme své čtenáře neobvyklou myšlenkou, založenou na technologii a psychice lidí. Stačí jen chtít má možná trochu zavádějící název, ovšem vypovídá o touhách, které člověka dokážou dovést až na samé dno. U knihy netušíte, co očekávat, a právě to vás u ní udrží od začátku až do konce.

Stačí jen chtítStyl psaní je příjemný a svižný. Rychlé popisy jsou rozhodně pozitivem tohoto thrilleru pro dospívající, ve kterém se skrývá silná myšlenka. Román je psaný v ich-formě, z pohledu hlavní hrdinky Kaylee, i v er-formě, ve které má čtenář možnost přečíst si kapitoly z pohledu vedlejších hrdinů. Těch je více, než byste očekávali. Pokud nemáte paměť na jména, můžete se v nich ztrácet.

Před čtyřmi dny ještě nikdo z těch, co známe, o žádným NEEDu nikdy neslyšel… A dneska o něm mluví úplně všichni ze školy. (Str. 72)

Každý z hrdinů má své touhy, které si prostřednictvím sociální sítě Need chce splnit. Peníze, dobré známky ve škole a další podobné a dá se říct i obyčejné nápady, jak neotřelý projekt využít, zapadají ve stínu nesobeckého přání, které je otázkou života a smrti. Kaylee má nemocného bratra, pro kterého se všemi možnými způsoby snaží získat vhodného dárce ledviny, ale lidé se odvracejí a nechtějí pomáhat. Need však nabízí možnost, jak svého bratra může zachránit.

Hlavní hrdinka Kaylee je mylně hodnocená jako ta, která na sebe ráda strhává pozornost, předstírá onemocnění nebo psychicky šikanuje své okolí. Není tedy zrovna nejoblíbenější, ale má dobré srdce a nade vše miluje svého bratra. Hrdinové jsou popsáni zdařile, jejich charaktery se snaží autorka v průběhu děje ukazovat a vysvětlovat, protože jsou důležité pro účely NEEDu.

Všichni uživatelé NEEDu jsou plně zodpovědní za své činy. Plnění úkolů zadaných NEEDem není povinné.  (Str. 127)

Romantiky je velmi málo, ale rozhodně obohacuje děj a dodává mu tu správnou jiskru pro dívky, které v příběhu trochu něhy potřebují. Hnacím motorem Stačí jen chtít je láska, ale nikoliv milenecká, ale sourozenecká.

Úkoly, za jejichž splnění získá hráč odměnu, se z jednoduchých postupně mění na smrtonosné a děj se začíná přiostřovat. Kdo stojí za těmi zvěrstvy, která se začala odehrávat? Průběh řešení ke konci knihy je volnější předzvěstí působivého finále, ve kterém se vše vysvětlí.

A co jste asi mohli potřebovat, že jste dokázali udělat tohle? Přestaňte plnit, co NEED žádá. Platíme příliš vysokou cenu. Nic není zadarmo. (Str. 176)

Kniha je spíše pro mladší čtenářky a čtenáře, ale nevidím problém v tom, že by si tuto jiskrnou jízdu neužil i starší milovník thrillerů, který touží po nenáročné oddechovce.

Česká knižní obálka je poměrně jednoduchá a může působit spíše dojmem dívčího románu. Možná by neuškodilo něco průbojnějšího, co by poukázalo na návykovou četbu, kterou lze přečíst téměř za den. Originální je, že nápis chtít je plastický a tečky tak vystupují z vazby, což má také svůj účel.

Stačí jen chtít
Autor Joelle Charbonneau
Překlad Alžběta Kalinová