Recenze: Alison Andersonová – Letní host

Nevidomá lékařka Zina si začne po zjištění své nemoci zapisovat deník. Chce uchovat své myšlenky, vzpomínky a důležitá data pro budoucí generaci. Doufá, že tak se na ni alespoň rychle nezapomene. Navíc má světu co říct. Na dvě léta si jejich hostinský dům pronajala rodina Čechova, i díky nim je stále o čem psát. Knihu Letní host napsala spisovatelka Alison Andersonová.

Zina bývala velice oblíbenou lékařkou, dokázala svým pacientům velmi rychle pomoci a navíc byla vstřícná a milá. Když oslepla, začala být závislá na členech své rodiny, přesto si ale chtěla alespoň trochu zachovat nezávislost, a tak si začala psát deník. Deník, do kterého zaznamenávala běžný chod své rodiny a po příjezdu hostů i události s nimi spojené. Nejzajímavější osobou je pro Zinu mladý lékař a začínající spisovatel Anton Pavlovič. I ten v nevidomé lékařce objevuje svou spřízněnou duši. Nejen, že s ní může hovořit o lékařských problémech, zároveň jí svěřuje svá největší tajemství, týkající se jeho spisovatelských ambicí. Oba jsou k sobě upřímní a často si spolu vydrží rozprávět celé hodiny. Jejich konverzace jsou na vysoké úrovni a čtenář jen může obdivovat jejich filozofické rozmluvy.

O sto let později objevuje tento deník spolumajitelka krachujícího nakladatelství. Káťa Kendallová. Doufá, že jí tento objev přinese možnost postavit svůj podnik znovu na nohy, a tak pro něj hledá toho nejlepšího překladatele. Toho nalézá v Aně Hardingové, která se do života majitelky deníku ponoří opravdu naplno. Její obliba ruského jazyka je tu velkou výhodou a ona se snaží, aby překlad byl co nejvěrnější. Díky hlavní hrdince také poznává, že i ona by přes všechny těžkosti měla bojovat dál, a i když je po rozvodu už delší dobu sama, měla by se snažit žít spokojený a naplněný život, protože člověk neví, kolik času mu ještě zbývá.

Milovníky Ruska a ruské literatury jistě tato kniha zaujme. Popisy krajin, dobového oblečení i jídla vtáhne čtenáře do světa Ziny a její rodiny. Všechny postavy mu budou známé a milé a setkání se slavným spisovatelem budou prožívat stejně intenzivně, jako ho prožívala sama Zina.

Kniha poukazuje na sílu ženského pokolení. I když nebylo běžné, aby v době, kdy Zina žila, měla žena vzdělání a povolání, sestry Lintvarjovovy jsou vzdělané a od života chtějí víc, než jen prát špinavého prádlo své rodině. Tyto ženy ale měly štěstí na rodiče, ti je podporovali a věřili, že jejich děvčata budou šťastná i bez vlastní rodiny. Stejně tomu je tak i dnes. Ženy touží být samostatné a chtějí, aby muži poznali, že se o sebe dokážou postarat samy. Nepotřebují mužský protějšek na to, aby je živil. Dnešní ženy se uživí samy. Otázkou ale zůstává, jestli tahle samostatnost lidskému pokolení prospívá, či nikoliv.

Kniha Letní host je dalším povedeným beletrizovaným životopisem z nakladatelství Metafora. Pokud tedy patříte mezi čtenáře kvalitních životních příběhů, knihu vám vřele doporučuji.

Letní host
Autor Alison Andersonová